|
Müzikle İlgili Bilgiler - Haberler Müzik haberlerini ve müzikle ilgili bilgileri burada paylaşabiliriz. |
Seçenekler | Stil |
02-06-2009, 15:32 | #21 |
Endüstriyel ****l:
Endüstriyel ****l; Heavy ****l ve thrash ****l etkileşimli çoğu zaman tekno ve synth ritimleriyle desteklenmiş bir alt ****l müzik türüdür. Skinny Puppy ve Sister Machine Gun türün en bilinen gruplarıdır. 90'ların ilk yarısında Trent Reznor ile daha hafif denilebilecek şekilde devam ederken Godflesh ve Ministry ile sert yönünü bulmuştur. Laibach, türe katkılarının önemi büyüktür. 1990'ların ilk yarısına kadar oldukça durgun seyreden ve bir türlü hakettiği ilgiyi bulamayan tür Marilyn Manson ve özellikle Rammstein'ın günümüze kadar artarak gelen başarılı çalışmalarıyla adeta yok olmaktan kurtulmuştur. Rammstein türü daha karanlık ve atmosferik öğelerle yorumlamıştır. Endüstriyel ****l grupları genelde kalabalıktır. Çoğu grup çift gitar kullanır ve gitarlar sample'lar ve synth'lerle desteklenir. Gitar tonları çok sert ya da melodi yüklü olabilir. Temsilcileri * Fear Factory * Kidneythieves * KMFDM * Marilyn Manson * Ministry * Mushroomhead * Neuroactive * Neuroticfish * Nine Inch Nails * OOMPH! * Project Pitchfork * Rammstein * Rob Zombie * Static-X * Zeromancer * SlipknoT |
|
02-06-2009, 15:34 | #22 |
****lcore:
****lcore, 90'lı yılların sonlarında ortaya çıkan Melodik Thrash ****l - Hardcore Punk karışımı bir müzik tarzıdır. Hızlı melodik riffler ve hızlı bateri rifflerinin yanısıra vokal bazen sert olup (scream, brutal vokal) genellikle hafiftir. Gitar riffleri Melodik Death ****le benzer şekilde hızlı ancak Melodik Death ****l'den daha da melodiktir. Yine çift gitaristli (biri ritim ve biri solo gitarist olmak üzere) gruplardan oluşurlar. Davullar genelde double-kick ve double-bass olarak çalınır. Vokaller çoğunlukla clean vokaldir. Yalnızca bazı bölümlerinde scream vokal ve brutal vokal kullanılır. ****lcore grupları,(istisnaları göz ardı edersek) geleneklerine bağlıdırlar. Ahlakı savunma,uyuşturucu ve sigara gibi kötü alışkanlıkların reddi, hayvan hakları ve doğayı koruma temaları ayrıca gerçek sevgiye dayalı aşk düşüncesini savunan sözler ****lcore idolojisini oluşturur (bu akıma straight edge deniyor). ****lcore ve Death ****lin melez türüdür. Gitar riflerindeki palm muted tekniği artarak death ****le yaklaşılmıştır. Vokallerde normalden daha fazla brutal kullanılır. Sertlik daha da artmışdır (özellikle bateride). Ancak sözler her zaman death ****ldeki gibi değil daha çok ****lcoredaki gibidir. Aslında ****lcoredan melodik seath ****le geçiş dönemi de dene bu türe the dewil wear parda grubu dahildir Ünlü melodik death ****l grubu In Flames'in son albümlerinde bu tarza kaydığı söylenmektedir. |
|
02-06-2009, 15:36 | #23 |
Power ****l:
Power ****l, ortaçağ efsanelerini tema olarak alan bir ****l müzik tarzıdır. En önemli özelliği diğer ****l türlerine göre cok daha melodik çok daha hızlı olmalarıdır. Power ****l müziği Almanya ve İskandinavya öncülüğünde doğmuş ve yoluna devam etmiştir. Bilinen en eski power ****l şarkısı Rainbow`un 1976 yılında çıkardığı "Stargazer" şarkısıdır. Power ****l tam manasi ile 1980`li yılların başında Alman grubu Helloween ile başladı. Iron Maiden ve Judas Priest`ten etkilenen grup özellikle "Keeper Of The Seven Keys" albümü ile zirveye ulaştı. Power ****l aslında 1970`li yılların rock gruplarından kalma bir mirastır. Değişen müzikalite içinde 70`li yılların rock gruplarının müziklerine biraz daha tempo ve melodi eklenmiştir. 70`li yılların gruplarının kullandıkları kişisel yaşam hikâyeleri, tarihsel olaylar, sosyal yorumlar ve yaşamın gerçeklerini konu alan şarkı sözlerine ek olarak yeni gelişen power grupları şarkı sözlerinde kozmolojik veta ****fiziksel konular eklenmiş . Ayrıca bilim kurgu, mitoloji ve fantezide şarkı sözlerinde yer almıştır. Özellikle Tolkien ekolünden gelen gruplar ön plana çıkmışlardır. (Blind Guardian, Iced Earth ve son zamanlarda Elvenking) Power ****lde vokaller genellikle normaldir. Yani bir death ****l vokali gibi brutal değildir. Bununla beraber iyi bir power ****l vokalisti olmak için gerçekten güçlü bir sese ihtiyaç vardır. Vokal oyunları yapabilecek, sözlerdeki duyguyu vokali ile verebilecek iniş ve çıkışları yapabilecek, ses eğitimli kişiler tercih edilir. Genelde konservatvuar eğitimi almış kişiler ön plandadır. Power ****l grupları klasik ****l grupları düzenindedir, iki gitar, bir bas gitar, bateri, vokal ve çoğunlukla klavyeden oluşur. Nightwish, Rhapsody of Fire gibi gruplar ise senfonik enstrümanlar (keman, flüt, viyola vb.) kullanarak müziklerini zenginleştirmiştir. Bazı power ****l grupları * Hammerfall * Kamelot * Nightwish * Sonata Arctica * Iced Earth * Angra * Blind Guardian * ManOwaR * Dragonland * Europe * Helloween * Helstar * Nevermore * Rhapsody of Fire * Stratovarius * DragonForce * Gamma Ray * Sanctuary * Avantasia |
|
02-06-2009, 15:38 | #24 |
Progressive rock:
Progressive rock 1960'ların sonlarında ve 1970'lerin başlarında "ağırlıklı olarak Britanyalı grupların rock müziğini yeni sanatsal seviyelere çekme girişiminin" sonunda ortaya çıkmıştır. Progressive rock grupları standart rock veya popüler mısra-nakarat düzeni üzerine kurulu şarkı yapılarının ötesine geçerek "rock müziğin teknik ve kompozisyon sınırlarını" zorlamışlardır. Bunun ötesinde aranjmanlarda sık sık klasik, caz ve avangart unsurlar bulunur. Enstrümantal şarkılar daha yaygındır. Sözleri olan şarkılar ise kavramsal, soyut ve fantezi üzerine kuruludur. Progressive rock grupları "genellikle epik hikâyeler anlatan bütüncül bir beyanda bulunan" konsept albümler yapmışlardır. Progressive rock 1960'ların sonunda dönemin rock müziğindeki her çeşit etkiden ilham alma eğiliminin parçası olarak psychedelic müzikten türedi. King Crimson, Yes, Genesis, Pink Floyd, The Moody Blues, Emerson Lake and Palmer, Jethro Tull ve Rush gibi grupların müziği için kullanılan Progresif rock kavramı 1970'lerin ortalarında iyice yaygınlaşmıştır. Progresif rock müziğinin en revaçta olduğu dönem 1970'lerken 1980'lerin başlarında yerini neo-prograsif rock müziğine bırakmıştır. Progressive rockta elektro gitar, akustik gitar, bas gitar, klavye ve bateri gibi geleneksel rock enstrümanlarına ilave olarak keman, org, ve üflemeli çalgılar da kullanılır. Şarkılarda sürekli değişim gösterme arayışı olmuş ve yinelemelerden kaçınılmıştır. |
|
02-06-2009, 15:39 | #25 |
Senfonik ****l:
Senfonik ****l ya da opera ****l, ****l müziğin klasik batı müziğindeki senfonik öğeler içeren türüne denilir. Senfonik ****l hem başlı başına bir tarz olabildiği gibi baska tür ****llerle karışım olarakta karşımıza çıkabilir. Diğer türlerle karışımına göre oldukça çesitlilik gösterse de temel olarak klasik müzik melodilerinin ve enstrümanlarının ****l müzik ile uyumunun sağlanması, kadın vokaller kullanılması ve bir opera veya senfoni dinlermiş havası uyandırmasıyla kendini ayırır. Kamelot, Therion, Haggard ve Nightwish gibi diğer ****l türlerinde de kısıtlı olarak senfonik enstrümanları ve melodileri kullanan gruplar bazen türün altında gösterilseler de bu senfonik çizgiyi devam ettirmedikleri için senfonik ****l grubu sayılmazlar. Sayılsalar da senfonik ****lin alt türlerinden (senfonik power ****l, senfonik black ****l) sayılırlar. Senfonik ****lin kökleri öncül gotik ****le, power ****le ve klasik batı müziğine dayanmaktadır. 1990'lı yılların başında gotik ****lden ayrılan akım daha çok bas ve ritm gitarlarda türün atası olarak kabul edilen gotik ****le sıkı sıkıya bağlıdır. Fakat daha sonraları black ****l, death ****l, power ****l ve progresif ****lin gitar melodileri adapte edilmiş ve türün kendi sentezleri yaratılmıştır. Tür klasik batı müziği melodileri ve tarzını heavy ****l'e adapte ederek güclü bir senfoni havası hakim kılmaya çalışır. Klasik müziği çok kullanamayan gruplar ise heavy ****l'e ağırlık verip basit ve akılda kalıcı melodilerle genele hitap etmeye gayret ederler. Bir diğer önemli unsur ise power ****l'dekine benzer gitar melodileri kullanarak müziğe daha aydınlık, olumlu ve pozitif bir atmosfer vererek gotik ****ldeki karanlık ve kasvetli havayı dağıtmaktır. Gotik ****lde oldugu gibi klavye müziğin belkemiğini oluşturan yapıtaşıdır. Müziğin merkezinde klavye bulunmaktadir. Arka plan müziği en kolay melodileri çalarken en zor ve teknik melodiler klavye tarafından çalınır. Hatta birçok klasik müzik enstrümanı da klavye sayesinde seslendirilerek konserlerde bir cok enstrüman kullanılmadan da senfonik ****l üretilir. Fakat albüm kayıtlarında gerçek klasik müzik enstrümanları kullanilir. Bazı gruplar konserlerinde piyanist, kemanist, harpist veya flütist kullanırlar. Hatta bazı grupların tam zamanlı flütist veya kemanistleri bile vardır. Müziğin atmosferi şarkıda işlenen konuya uyum gösterir. Neşeli ve mutlu şarkılar hızlı ve canlı tonlarla işlenirken, karanlık ve melankolik şarkılar yine uygun şekilde eşlik edilirler. Power ****l neşeli şarkılara; black ****l, gotik ****l veya death ****l de karanlık konulu şarkılara ilham kaynağı olur. Müziğin atmosferi klavye tarafindan sağlanırken diger enstrümanlar ona uyum saglarlar. Senfonik ****l şarkıları birçok değişik konuyu işleyebilir. Genelde şarkılarda power ****l'de olduğu gibi fantastik hikâyeler veya opera konuları işlenir. Bunun yaninda efsaneler, tarihi özgün hikâyeler ve destanlar da senfonik ****l şarkılarının konusu olabilir. Gotik ****lde olduğu gibi tek bir hikâyeyi anlatan albümleride sıkça hazırlanmıştır (Dragonforce, Epica ve Rhapsody of Fire bu biçimde güzel calışmalar ortaya koymuşlardır; power ****l grubu Kamelot'un "Epica" albümü en akılda kalan örneklerindendir). Senfonik ****l gruplarının bir diğer önemli özelliği kadın vokaller kullanmalarıdır. Ön vokal her zaman kadındır, mezzo-soprano tarzında eserler icra ederler. Çoğu zaman hiç erkek vokal kullanılmaz veya kullanılsa dahi arka vokallerde duyulur. Çoğunlukla gotik ****ldeki erkek vokallerini andırırlar. Eğer ön vokal erkekse veya kadın vokal kadar ön plandaysa genellikle grubun yaptığı müzik senfonik power ****l olur. (Örnek: Kamelot, Nightwish, Sonata Arctica) Ilk olarak ortaya çıkmasında death ****l ve gotik ****l türlerinde klasik müzik enstrüman ve öğelerinin kullanılmaya başlaması etkili olmuştur. Özellikle ilk olarak death ****l grubu olarak kurulmuş Therion müziğini daha çok klasik ögelerle pekiştirmiş ve nihayet konserlerinde tam orkestra kullanmaya baslamış ve yeni yarattıklari senfonik ****l müzikle anılmaya başlamışlardır. 1997 yılında Nightwish ve Within Temptation ilk albümlerini piyasaya sürmüş ve Therion'un tarzından oldukça etkilenmişlerdir. Within Temptation gotik ****lin ögelerini uyarlayarak klavyeyi müziğe yerleştirmiş, vokalistleri Sharon den Adel'in soprano vokali ile erkek vokalleri tamamen kaldırarak türe katkıda bulunmuştur. Nightwish ise daha cok power ****l tarzina yakın melodiler seçmiş, operatik soprano vokalleri Tarja Turunen ve klasik batı müziği etkileşimli besteci-klavyecileri Tuomas Holopainen ile bugünün en çok tercih edilen senfonik ****l türü olan senfonik power ****l'in öncüsü olmuştur. Günümüzde ise daha önceleri death ****l, doom ****l, gotik ****l, power ****l veya black ****l olarak başlayan gruplar dahi senfonik ****l grubu olarak bilinmeye baslamışlardır. Bazıları senfonik ****lin heavy ****l alt türü oluğunu savunurken başkaları her hangi bir ****l türünde kullanilabilecek bir stil oldugunu düşünmektedirler. Senfonik ****lin popülaritesi gün be gün artmaktadır. Her ne kadar Therion kadar ünlü olmasada 1991'de kurulan ve 1992'den beri senfonik ****le yönelen Haggard da bu türün önemli temsilcilerindendir. |
|
02-06-2009, 15:41 | #26 |
Thrash ****l:
Thrash ****l, heavy ****l'in bir alt türüdür ve ekstrem ****l şemsiyesi altında tanımlanabilir. Karakteristik olarak hız ve agresiflik ön plandadır. Thrash ****l'in ortaya çıkışı '70lerin sonu ve '80lerin başı olarak tarihlendirelebilir. Bu senelerde NWOBHM (New Wave Of British Heavy ****l) türünden ve bazı punk rock etkileşimlerinin birlemişimden meydana gelmiş bir türdür Thrash ****l. Yakın akrabası Speed ****l ile kıyaslanacak olursa Thrash ****l'in çok daha agresiftir.Türün şarkı sözleri genellikle toplumun ve insanın kendisinin bir savaş makinasına dönüştürülmesine, insan düşüncelerinin iç dengesizliğine ya da çelişkilerine, aynı zamanda günümüz dünyasının insanları bu çelişkinin içine sokmasına karşı oldukça agresif öğeler içerir. Bunun yanısıra birçok Thrash grubu pozitif sosyal konular, çevrecilik gibi hassas konularda da görüşlerini agresif bir biçimde ortaya koyabilmektedir. İlk örnek olarak Black Sabbath'ın Symptom of the Universe şarkısının giriş riffleri verilebilir. Bu riffler belki de ilk Thrash riffleridir. Daha sonrasında 1978 yılında Judas Priest'ın Stained Class isimli albümünde yayınlanmış olan Exciter isimli şarkı Thrash ****lin gelişiminde çok büyük bir yapı taşı olmuştur. Her ne kadar Judas Priest tam bir Thrash ****l grubu olmasada ilerde Slayer, Venom, Testament, ****llica ve Megadeth bu gruptan çok etkileniceklerdir. Bir kaç sene sonrasında 1981 yılında Motorhead tarafından yayınlanan ve kısa bir albüm olan Overkill Thrash ****l'i biraz daha agresifliği ve hızıyla etkilemeye başlıcaktır. Aynı zamanda belki bu albüm, Overkill isimli amerikan thrash grubunun da isim babası olabilir. Overkill'in 1981'de yazdığı The Beast Within isimli şarkıya ilk thrash ****l şarkısı dememizde mümkündür aynı zamanda. İkincisi ise Leather Charm isimli grubun Hit the Lights şarkısı diyebiliriz. Bu arada kısa bir not olarak Leather Charm çok kısa ömürlü bir grup olmasına rağmen bünyesinde James Hetfield'ı bulundurmuştur. Hit the Lights isimli şarkı ise aynı zamanda ****llica'nın Kill'em All albümündede yer almaktadır. Bu senelerde bir kaç denemede ****l Church isimli gruptan gelmiştir fakat bu çalışmalara tam anlamıyla thrash demek mümkün değildir. Venom'un 1981 yılında Welcome to Hell ve 1982 yılında Black ****l yayınladığı albümler ilerde thrash gruplarını yine çok etkileyen yapıtlardan bazıları olucaktır. Venom aynı zamanda thrash ****l için başlangıç grupları arasında sayılmaktadır. Bunun ardından 1983 yılında ****llica Kill'em All albümünü, hemen ardından Slayer Show No Mercy albümünü ve Artillery We are the Dead demosunu yayınlamışlardır ve belki de bu albümler ile birlikte Thrash ****l'in emekleme dönemi artık sona ermiştir. 1984 yılında Thrash ****l'in artık bir adı vardı ve dinleyici kitlesi giderek genişlemekteydi bu sene içinde ****llica-Ride the Lightning, Anthrax-Fistful of ****l, Overkill-Overkill, Slayer-Haunting the Chapel albümleri ile Thrash ****l'e daha karanlık ve ağır bir hava katmayı başarmışlardı. 1985 yılında sahneye yeni isimlerde çıkmaya başlamıştı artık. 1985 yılında Kreator-Endless Pain, Sepultra-Bestial Devastation ve Megadeth-Killing Is My Business... And Business Is Good albümlerini yayınladılar. 1986 yılında Thrash ****l köklerini iyice derinleştirmiş ve gelişimine bütün hızıyla devam etmiştir. 1986 yılında Thrash ****l için klasik sayılabilicek albümler yayınlandı ve bunların ne önemlileri Kreator-Pleasure to Kill, Dark Angel-Darkness Descends ve Slayer-Reign in Blood oldu. Bu 3 albümün farklı bir özelliği ise 1986 yılında bu üç albüme Lanetli Üçlü isminin takılmasıydı. 1987 yılında Testament ilk albümleri The Legacy ile ortaya çıktı ve kazandıkları ivmeyi sonraki albümlerinde de sürdürmeyi başardılar. Hatta ilerde isimleri en büyük 4 Thrash grubu (****llica, Megadeth, Anthrax, Slayer) diye nitelendirilen gruplarla birlikte anılmaya başlandı. '80lerin sonuna doğru gelinmeye başlandığında Thrash ****l başlangıcına göre çok daha farklı ama aynı zamanda köklerine bir o kadar bağlı bir gelişme göstermeye devam etti. 1989 yıllında birçok klasikleşen albüm yayınlandı ve 1990 yılına gelindiğinde Thrash ****l artık evrim geçirmeye ve farklı türlerle etkileşime girmeye başlamıştı. 90lara gelindiğinde bazı gruplar klasik thrash rifflerini korurken, bir çok grup farklı etkileşimde olan yapıtlar yayınlamaya başladı. '90larda ****llica-****llica(The Black Album), Load ve ReLoad albümleri ile thrash dışı denilebilecek daha yavaş bir kanada kaydılar. Aynı zamanda Anthrax ve Megadeth'de farklılaşmaya başlamışlardı. Megadeth-Countdown To Extinction ve Anthrax-Sound of White Noise ile klasik thrash'ten uzaklaşmaya başladılar. Aynı dönemde Testament-The Ritual ile daha çok Death ****l kanadına kaymaya başladı ve Kreator Endüstriyel ****l kanadına doğru kaymasını 2001 yılına kadar sürdürdü.Aynı zamanda değişmeden kalan bir seri grupta bu seneler arasında saf Thrash stillerini korumayı başardı. Bunlara en bilindik örnek Slayer verilebilir. Bu seneler arasında Thrash ****l tam anlamıyla bir değişim ve etkileşim çağı yaşadı. '90ların sonları ve 2000lerde bir silkinme ve kendine gelme dönemi başladı. Birçok grup dönüş albümü diyebilceğimiz albümler yayınladı. Bunlara örnek olarak Exodus-Tempo of the Damned, Megadeth-The System Has Failed, Kreator-Violent Revolution verilebilir. |
|
02-06-2009, 15:42 | #27 |
Pop:
Pop müzik, genellikle popüler müzik yerine kullanılsa da aslında popüler müziğin bir alt grubudur. Dünyada 1940'lara dayanan bir tarihi vardır. Günümüzde birçok Rock, Hip Hop, R&B ve Country türlerine de dokunan pop müzik, tam olarak tanımlanmakta zorluk çekilen bir kavramdır. 1980 sonrası Türkiye'de her yapılan çalışma pop olarak adlandırılmaya başlandı. Bunun sebebi pop söyleyen kişilerin Arabesk şarkılar söylemesi, pop bestecisi olduğunu söyleyen kişilerin arabeskçilere şarkı vermesi sayılabilir. Bu çalışmalar Arabesk-pop müzik dediğimiz kavramı meydana getirdi. 1990 sonrası bu akım yaygınlaştı. Günümüze kadar ulaştı. Pop Müzik sayesinde birçok insan müziğe yoğunlaşmıştır. 1980 öncesi pop müzikte yer alan isimler; Seyyal Taner, Neco, Atilla Atasoy, Coşkun Demir, Güzin ile Baha örnek verilebilir. Besteci olarak ise; Melih Kibar, Çiğdem Talu, ve Zeynep Talu önde gelen isimlerdendir. Pop müziğin zirve yaptığı yıllar 1990'lardı. 2002'den sonra Rock ve ****l müziğin kalitesinin artmasından ve dinleyici kitlesinin genişlemesinden dolayı düşüş içerisindedir. |
|
02-06-2009, 15:43 | #28 |
Pop punk:
pop punk 1970li yıllarda ilk punk rock grubu olarak bilinen the ramones tarafından çıkarılmış ve geliştirilmiştir.80'li yıllara gelindiğinde dünyada daha çok hardcore punk yaygın olduğu için pop punk fazla tanınamadı ve yayılamadı ama Buzzcocks, The Jam, The Undertones, and Descendents gibi gruplar tarafından undergraund olarak yapılmaya devam edildi.90'lı yıllarda pop punk büyük çıkış yakaladı ve 90'lı yıllara damgasını vuran müzik türleririnden biri oldu.Green day ve Blink 182 bu türün yaygınlaşmasındaki baş gruplardı.müzikal olarak pop punk , punk dinliyicileri tarafından çok tartışılır fakat müzik otoriteleri pop punkı daha doğrusu gerçek pop punkı "punk rock wity poppy sound" olarak tanımlar yani neşeli,mutlu,melodik punk,fakat bu durum gerçek pop punk grupları için geçerlidir,örneğin the ramones ,blink 182,sum 41,screeching weasels,allister,fenix tx,green day,mest,the f-ups,mxpx gibi gruplar pop punk gruplarıdır fakat good charlotte ,simple plan(son albümlerinden dolayı) gibi pop punk grubu olarak bilinen gruplar ilk başta pop punk grubu olarak başlamış fakat sonradan pop müziğe dönmelerinden dolayı pop rock/power pop grupları olmuşlardır fakat toplumda bu gruplar pop punk gözüyle anıldığı için pop punk çok fazla pop ağırlıklı rock türü olarak sanılır ve günümüzde pop punk emo türüyle karşılaştırılır,aslında bu iki türin birbirleriyle alakası yoktur emo hardcore müzikten gelir ve emo müziği pop punka benzemez daha çok alternatif rock kaynaklıdır.Sonuç olarak pop punk 90ların sonlarında ve 2000lerin başlarında müzikal olartak altın çağını yaşamış blink 182 nin dağılması ve sum 41in daha çok ****le yönelmesiyle günümüzde tam olarak bir kaç grup tarafından yaşatılmaktadır. |
|
02-06-2009, 15:44 | #29 |
R&B:
Rhythm and Blues (diğer adıyla R&B veya RnB), caz, rap , gospel ve blues karışımı, Afrika kökenli Amerika'lıların yaptığı müzik türüdür. lk kez müzikal terim olarak 1949'da Jerry Wexler tarafından Billboard dergisinde kullanılmıştır. Özellikle 50'ler ve 60'lar boyunca klasik tarzda örneklerini vermeye başlayan R&B, dijital müziklerin yapılmaya başlandığı 70'lere kadar, caz müziği gibi hep bir salon müziği olarak tanınmıştır. "Rhythm and Blues" tanımı, caz veya blues gibi ögeler içermeyen, ve siyahilerin yaptığı müzik olarak tanıtılmıştır. Kısacası yavaş tempolu tüm siyahi müzikler, 70'lere kadar hep "Rhythm and Blues" olarak anılmıştır. Rhythm and Blues, zamanla değişim göstermiş, özellikle 70'lerin ortalarından sonra hızlı tempolu dijital müziklerle de kendinden söz ettirmiştir. Özellikle 80'lerde R&B olarak anılmaya başlanan bu tür, disko müziğiyle beraber en popüler müziklerden biri haline gelmiştir. Kimi eleştirmenler, siyahilerin yaptığı pop'a R&B demeye başlamıştır. Sonuçta "Contemporary R&B" denilen çağdaş R&B ortaya çıkmıştır. 90'larda ise bu iyice yayılmış ve listelere giren hemen hemen tüm şarkılar R&B türündekiler olmuştur. 2000'lerde ise tamamen hip hop ile beraber anılan bu müzik türünde yapılan şarkıların çoğunda rap bölümleri yer almaktadır. Eskiden "yavaş ve ritimli siyahi popu" olarak tanınan R&B, bu tarihlerde tam bir "yavaşlatılmış vokalli rap" haline gelmiştir. İlk R&B örnekleri Stevie Wonder, Michael Jackson, Dionne Warwick ve Aretha Franklin gibi sanatçılar tarafından verilmeye başlanmıştır. Her ne kadar Michael Jackson pop yönüyle, Aretha Franklin soul yönüyle tanınsalar da, R&B'nin ataları olarak kabul edilmektedirler. 80'lerdeki rock'n'roll havasının geçmeye başladığı sıralarda, Janet Jackson, Whitney Houston, Mariah Carey gibi sololar belirmiştir. Sonrasında gruplar içinden satış rekortmeni Boyz II Men ve Milli Vanilli ortaya çıkmıştır. Sonrasında Mary J Blige, Brandy Toni Braxton gibi sanatçılarla kendini belli eden R&B, 2000'lere gelindiğinde Alicia Keys, Black Eyed Peas, Keyshia Cole, Usher, Destiny's Child, Beyoncé, Pussycat Dolls, Fergie, Justin Timberlake, Missy Elliot, Chris Brown ve Craig David, Rihanna gibi daha sayısız sanatçıyı ortaya çıkarmıştır. |
|
02-06-2009, 15:46 | #30 |
Rap:
Rap, kökenleri 1970'lerin getto Amerika'sına dayanmaktadır (Gangsta rap). Amerika'nın bazı varoş eyaletlerindeki çetelerin birbirlerini islah amaçla buldukları Hip-Hop kültürünün müzik koludur. Rap, müziğin temposuna uyarlanarak söylenen sözlerdir. Hip-Hop kültürünün içindeki başlıca dört elementden biridir. Ve diger elementler DJ'lik, breakdance ve graffiti, hiphop'ı yeterince yaygın hale getiremediği için rap yıllar boyunca değişim geçirmiştir. Rap sözcüğü daima bu aktiviteyi açıklamak için kullanılmamıştır. Müziğin temposuna uygun olarak kafiyeli sözler söylemek Mc' lik olarak adlandırıldı. Rap terimi 1979 yılında keşfedilen iki kayıt sayesinde hiphopla özdeşleşmiş gibi görünüyordu. Bunlardan ilki King Tim III (Personality Jock)'tu, ki bu şarkı hiphop'ın bilinen ilk kaydı olarak tarihe geçti. Rapi "ritmik şiir" olarak açıklamak mümkündür. Rapte şiirin ölçüsü ritme dayalıdır. Aliterasyon, asonans, kinaye, mecaz, benzetme ve diğer söz sanatlarını görmek mümkündür. Secîlere yer verilir ve genellikle yarım uyak kullanılır. İçeriği ise zaman içerisinde değişmiş, çeşitlenmiştir. İlk ortaya çıktığında "Parti Hip-hop"ı olarak bilinen biçemde ele alınan konular eğlence ve aşktı. Yıllar sonra bazı Afro-Amerikan ozanların etkisiyle "Politik Rap" ortaya çıktı. Bu biçemde ırkçılığa, faşizme, emperyalizme karşı sözler içeren sosyo-politik eleştiriler yer aldı. "Schollly D" ile başlayan "Gangsta (Gangster) ve Hardcore Rap'te ise suç, şiddet ve sokak yaşamı ile ilgili sözler yer aldı. Bazı MC'ler ise parçalarında ruhanî öğelere yer verdiler ve böylece Christian Rap (Hristiyan Rap) doğmuş oldu. Bugün İslamî Rap yapan gruplara da rastlanıyor. Rap tekniği ise "Flow"(Akış) ile ifade edilir. Flowu ritme uygunluk, ölçü, vurguların doğruluğu, ve kelimelerin anlaşılırlığı belirler. Ayrıca "hız" da günümüzde flowa eklenilebilecek bir özelliktir. Guinnes rekorlar kitabındaki "En Hızlı MC" saniye başına ritmik bir şekilde 20 hece okuyan Rebel XD isimli MC'dir. Flowda nefes kontrolü de oldukça önemlidir zira iyi bir MC zorlu dizeleri ard arda ve aralıksız söyleyebilmelidir. Egyptian Lover adlı MC ise melodiyle ritmi karıştırarak rape melodiyi sokmuştur. Son yıllarda 50 cent, Ja Rule ve Akon gibi isimler rapi ritmin ve melodinin karışımıyla yapmaktadırlar. Rapin birçok alt türü vardır. Bunlardan bazıları: Gangsta Rap, Hristiyan Rap, Politik Rap, Alternatif Rap, Jazz-Rap, Underground Rap vs.dir. |
|
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|