|
Müzikle İlgili Bilgiler - Haberler Müzik haberlerini ve müzikle ilgili bilgileri burada paylaşabiliriz. |
Seçenekler | Stil |
02-06-2009, 15:19 | #11 |
Punk rock:
Punk rock, kökenleri 1974 ve 1975 yıllarına, Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık'a dayanan ve kendisini Ramones, Sex Pistols, The Damned, ve The Clash gibi gruplarla kanıtlamış düzen karşıtı rock muzik hareketidir. Punk terimi ise, punk rock'a dayalı alt kültür için kullanılmaktadır. Bu altkültür agresif gençlik, kendine özgü giyim tarzı, Punk İdeolojisi ve D.I.Y. (do it yourself-kendin yap) etiğini kapsamaktadır. Punk; kültür, politika ve estetiği ile kurumsallaşmış sanat teorileri ve bunu yaratan topluma, toplumsal sisteme karşı doğmuş bir reddediştir. Punk, sanatçıyı insan olarak görür, geleneksel ve kalıplaşmış davranış ve yaşam biçimine karşı yıkıcı bir tavır geliştirir. Bireyin kişisel gelişimini yönlendiren, yaşam biçimini şekillendiren toplumsal organizmayı her şeyin suçlusu olarak görür ve saldırmaktan çekinmez. Punk'a göre her şey alt üst olmalıdır; aykırı, ayrıksı giyim tarzı, sanat ve gündelik yaşamda sınırlann belirsizleştirilmesi, bilinçli kışkırtıcılık, kabul görmüş ve tekdüzeleşmiş yaşam biçiminin yeniden düzenlenmesi (ya da düzensizleştirilmesi) punk yaşam biçiminin devrimci taktikleridir. Türkiye'de punk-rock yapan pek çok grup vardır. Çoğunlukla punk rock yapan gruplar ska, emo gibi tarzlara da kaymaktadır. Bunların arasında ana akım bir grup olan Athena da vardır. Aynı zamanda Taksim punk sahnesi, Ankara punk sahnesi ve İzmir Punk sahnesi hareketlidir. Önemli gruplardan biri Rashit'tir. En eski Türkçe punk rock gruplarından biridir. Geçen senelerde Rock'n Coke'a çıkması tepki toplamış da olsa kendine özgü bir hayran kitlesi vardır. Ayrıca Bursa'lı bir grup olan Deli, ÖsYeMe isimli şarkısı ile oldukça ses getirmiştir. Bu sükselerini İnleten nağmeler(blz) adlı progressive rock albümleriyle devam ettirmişlerdir. Günümüzde hala o eski sert punk duruşunu gösteren gruplar da mevcuttur. Tampon, Dead Army Boots,Poster-iti, bunların başlıcalarıdır. Bunun yanı sıra höh, Ofisboyz, Not Made in China, the A.Y.I.L.A.R, Hükmen Mağlup, Vagon ,Höst, The Jackpot, gibi daha pek çok grup Türkçe Punk Rock yapmaktadır. Son yıllarda indie akımı ve punk müziğin brit soundunda kaynaşmasıyla dünyada "guitar band" olarak anılan indie-punk gruplarının artışı ve başarısı Türkiye'ye geç de olsa yansımıştır. The Revolters, Well Behaved, Suitcase gibi gruplar hatırı sayılır bir dinleyici kitlesi elde etmişler ve dikkat çekmişlerdir. |
|
02-06-2009, 15:20 | #12 |
Senfonik rock:
Senfonik rock, klasik müzik ve rock müzik elementlerini birleştiren bir müzik türüdür. Genellikle senfonik ****l grupları tarzlarını hafifletince senfonik rock grubu olurlar. Türkiye'deki en önemli temsilcisi Almora'dır |
|
02-06-2009, 15:21 | #13 |
Death ****l:
Death ****l, 1980'lerin sonunda thrash ****l'in teknik yetkinliğini ve bir punk alttürevi olan hardcore'un dolaysızlığını sentezleyen grupların önderlik ettiği bir ****l türüdür. Death ****l tınısını belirleyen ve onu diğer ****l türlerinden ayıran başlıca öğeler brutal vokal, distorsiyon doygunu elektro gitar, yapısökümcü tabir edilebilecek bir kompozisyon tarzı, sürat ve nihilist/dışavurumcu imgelem ve aynı doğrultudaki metinsel içeriktir.[kaynak belirtilmeli] Brutal vokal, diğer ****l türlerinde ve popüler müziğin genelinde doğalcı biçimiyle kullanılan vokalin, enstrümantan enformasyonun distorsiyonuna paralel bir şekilde, performans veya kayıt sırasında dışsal bir müdahale olmaksızın, vokalist tarafından distorte edilmesiyle elde edilen, konvansiyonel vokalin ifade yelpazesini tek bir kalıp içinde hayata geçirmeye çalışan vokalizasyon türüne ****l icracıları ve dinleyicileri tarafından verilen isimdir. Death ****l'in arkaik örnekleri arasında, Speed ****l ile karıştırılan Thrash ****l tarzına yakın bir çizgide müzik yapan Death Strike'ın 1985 tarihli "Fuckin' Death" albümü sayılabilir. Ancak türün ilk yapılaşmış örneği,Chuck Schuldiner önderliğindeki Death imzasını taşıyan "Scream Bloody Gore" albümüdür. 1980'li yılların ortalarında belirişini takiben 90'lı yılların sonlarına kadar oldukça üretken bir janr olan Death ****l kanonunun en önemli örneklerinin altında Possessed, Obituary, Morbid Angel, Cannibal Corpse, At the Gates, Deicide, Autopsy, Carcass, Atheist, Napalm Death gibi öncü toplulukların isimleri vardır. Bir altkültürel enerji olarak 90'lı yılların başlarında Grunge akımının ve temsil ettiği değerlerin denge ağırlığını teşkil eden Death ****l, 90ların sonlarında, ****l anajanrından doğan alttürevlerin, cross-over'ların ve farklı janrların gramerlerini ****l'e sentezleyen yenilikçi yaklaşımların karşısında ortodoks damarını bütünüyle yer altına çekmiş ve doğası doğrultusunda, popülerliğin süzgecinden geçmiş diğer ****l janrlarının aksine, ifade tarzını daha da sertleştirmiştir. Ne var ki ****l arenasında dinleyiciler ve gruplar arasında yoğunlukla tartışılan ticaret - etik ikiliği ekseninde, Death ****l de, geniş kitlelere ulaştığı 90'lı yılların ortalarında piyasalaşmakla suçlanmıştır. Death ****l'in doğuşundan bugününe Türkiye'de gelmiş gelmiş en önemli temsilcileri arasında Death Project, Deathroom, Suicide, Asafated, Cenotaph, False In Truth ve Hecatomb sayılabilir. Death ****l tınısı tok, distorsiyon doygunu gitar tonlarına, brutal vokallere yaslanır. Bunların yanısıra dışavurumcu, kinik, nihilist bir tavrı yansıtan veya gore gibi şok öğeleri üzerinde duran şarkı sözleri ve görseller Death ****l alamet-i farikası sayılır. Death ****l gitar jargonu çalış tekniği açısından Thrash ****l'in doygunlaştırdığı 'palm mute' (gitar tellerinin avuç kenarı ile kapatılarak sesin boğulması) tekniği ve strumming (vuruş) çeşitliliğiyle biçimlenen, kompozisyonel yönelim açısından ise yüksek tempolu, fragmanlı veya nakarat yapılı parçalar üreten, vokal dışavurumun belirginleştiren bir anlayışla yapılanır. Death ****l gruplarının bir bölümü [Deicide, Suffocation] melodizmi dışlayarak keskin bir ritmofoniyi sahiplenir. Bu ritmofoni ağırlıklı yaklaşım, bir Death ****l altjanrı sayılan ancak bu janrla aynı yıllarda şekillenen Grindcore'un da merkezinde yer alır. Davulda yüksek hızlarda twin, ride ve trampet üçlüsü kullanılmaktadır. Ataklar tuşeli ve çok hızlıdır. Ziller yoğun olarak kullanılmaktadır. Davul setlerinde 3 alto ve 2 floor tom tercih edilmektedir. Yeni Akım İsveç Death ****l'i (NWOSDM) adı verilen İsveç okulu ise İngiliz Klasik ****linin melodizmini Death ****l'in yoğunluğuyla birleştirir. Bu türün örnekleri olarak Dark Tranquillity, In Flames, Soilwork, Arch Enemy verilebilir. 2000'li yıllarla birlikte yükselen ****lcore türü Death ****l'in sofistike enerjisini yumuşatarak benzer bir dışavurumcu teknik lügatı sahiplenmiştir. |
|
02-06-2009, 15:22 | #14 |
Hip hop:
Hip hop, Afrika ve Latin Amerika kökenli Amerikalı gençler arasında yaygın bir yaşam biçimi, alt kültür ve popüler kültür. DJ Kool Herc, Grandmaster Flash & the Furious Five, ve Afrika Bambaattaa'nın çalışmalarıyla başladığı söylenir.[kaynak belirtilmeli] Kavram genellikle bu yaşam biçiminin aynı adla anılan müzik tarzını akla getirir. 70'li yılların sonlarında ABD - New York'un Bronx ve Brooklyn semtlerinde doğmuştur. Bazılarınca, gençliği depolitize etmek amacıyla özellikle yaratıldığı ve desteklendiği ileri sürülür. Gelir, eğitim ve kültür seviyelerin düşük olduğu [[Br[[Kategori:]]ooklyn]] ve Bronx gibi semtlerde doğması bu toplum sınıfının sisteme karşı tepkisi olarak da algılanabilir. Amerikan kültürüne has bu akım, dünyanın diğer bölgelerinde de gençler arasında ilgi çekmektedir. Hip hop yaşam tarzının temelinde para, mücevher, araba ve giysiler gibi gösterişli zenginlik ve statü sembollerine odaklanır. Hip hop kültürün başlıca dört unsuru, MC (Rap), DJ (Disc jockey), Breakdance, Graffiti (Aerosol Art)'dır. Hip Hop müziğin altyapısı, genellikle elektronik aletler veya bilgisayarlar yardımı ile yaratılan; davul, bas ve sentezleyici döngülerinden oluşur. Beat adı verilen altyapı, hızlı ve konuşma tarzında vokal ile birleştiğinde Hip Hop müzik ortaya çıkar. Hip Hop çoklukla armoni kaygısı taşımaz, önemli olan ritim ve uyaktır. (İng:rhyme). Hip Hop dansı, Brezilya kökenli savunma sanatı 'Capoeira'(Kapoeyra)dan esinlenilerek ortaya çıkarılmış olan bir dans türüdür. |
|
02-06-2009, 15:23 | #15 |
Jazz:
Caz, ilk kez New Orleans'ta, 1900'ların başında gelişmeye başladı. Caz müziği, mavi notalar, senkop, swing, çoklu ritim, atışma, ve doğaçlama tekniklerini kullanır; Afrikalı amerikası ve batı müziği tekniklerinin harmanlanmasıdır. Bu müziğin dünya ile tanışması ise 1917 yılında Dixieland Jazz Band'in ilk plaklarının piyasaya çıkmasıyla olmuştur. Jazz yalnızca geçmişte değil, bugün dahi en çok sevilen ve popülaritesi gün geçtikçe artan müzik türlerinden biridir. Türkiye'de jazz müziğinin önemi gün geçtikçe önem kazanmakta ve jazz türünde şarkı söyleyen solist sayısı artmaktadır. Cazın kökeni Eski Afrika - ruhani törenler, blues ve ragtime - ve batı dünyası geleneklerinden - Avrupa ordu bandoları- gelir. 19. yüzyıl'ın başında oluşmasından sonra caz stilleri yayılmaya, müzik akımlarını etkilemeye başladı. Caz kelimesinin kökeninin o dönemin argosundan geldiği düşünülmektedir. Caz Blues müziğin babasıdır. Önerilen anlamlar enerjik, ruhani ve titreşimdir. Cazın ilk yıllarında en çok beslendiği akım bluesdur. Blues, Amerika'ya gelen köle afrikalıların halk müziğiydi. Bu tür de afrikadaki geleneksel müzikten kaynaklanmıştır. Bu nedenle caz, pek çok caz müzisyeni için Güney afrikalıların icat ettiği bir müziktir. Ordu bandolarının müzik aletleri caz müziğinin en önemli enstrumanları olmaya başladı: nefesliler, üflemeliler ve vurmalı gitarlar. Geneli alaylı olan zenci müzisyenler, kendi ufak gruplarını kurmaya başladırlar. Gezici olan ve cenazelerde çalan bu gruplar, müziğin kısa sürede çok fazla kişiye ulaşmasını sağladılar. Savaş sonrasında açılan siyahlara özel okullar ve sivil topluluklar daha fazla eğitimli müzisyen yetişmesine olanak sağladılar. Lorenzo Tio ve Scott Crabbe klasik Avrupa müzik eğitiminden geçen ilk caz müzisyenlerindendir. Eğitilmiş yetenekler, ürettiklerinin daha uzun ömürlü olmalarını sağlamış ve doğaçlama müziklerine katkıda bulunmuştur. 1 - Ragtime : Bunun başlangıcı, eski zencilerin, çeşitli törenlerde söyledikleri şarkılara kadar uzanır. Parçaya ve ritmik bir şekilde ayrı ayrı ve bir çok seslerin meydana getirdiği ses dizisi takip eder. Cazın 1917 yılına kadar sürmüş olan bu devresinde yetişen musikişinasların en ünlüsü Jelly Roll Mortondır. Bu devrede çalınan parçalardan günümüze tek bir plâk bile kalmamıştır. 2 - Blues : Amerikalı zencilerin çalışma sırasında söyledikleri halk şarkıları biçimi olan Blues, cazı meydana getiren en önemli unsurdur. İfade muhtevası bakımından zencinin iç sıkıntısını, hüznünü ifade eder. 3 - Hot Caz : Cazın perdeye ve sahneye geçmesinden sonra gelişen melodilerle meydana gelmiştir. Bu gelişmede herkes kendi stili bir solo yapar. 4 - Cuse : Hot Caz'ın devamı ve daha olgunlaşmışıdır. Bu gelişimle cazın karakteri kesin olarak belli olmuş, caz bütün yönleriyle olgunlaşmış ve tamamlanmış bir müzik haline gelmiştir. Bütün bu gelişim içinde özellikle klasik müzik parçalarının caz müziğine uydurulması ön planda yer alır. Bu çağda ,Louis Armstrong, Colemas Havvkins, Lester Young, Roy Eldridge, Glenn Miller gibi büyük caz sanatçıları yetişmiştir. Cazda ölçü dört zamanlıdır. Dört zamanlı ölçünün zayıf zaman denilen ikinci ve dördüncü vuruşlarının vurgulanmış ve temponun dinleyenlere dans etme arzusu verecek şekilde hafiflik ve rahatlıkla yaşatılması cazın başlıca özelliğidir. Caz, armoni bakımından müziğe bir şey getirmemiş, buna rağmen melodi bakımından bir yenilik getirmiştir. Bir caz topluluğu, çalgılar bakımından melodi(ezgi) ve ritim(dizem) olmak üzere iki bölüme ayrılır. Ezgi bölümünde trompet , trombon, klarnet, saksafon, gibi nefesli çalgıları; dizem bölümünde piyano, kontrbas, gitar ve davul vardır. Keman, flüt, akordiyon, mandolin gibi çalgılar ya az kullanılır ya da hiç kullanılmaz. Caz müzik topluluklarında genelde saksafon, trompet, klarnet, trombon, piyano, kontrbas, gitar gibi çalgılar kullanılır. İnsan sesi ön plandadır. Bestelenmiş şekliyle seslendirilmiş olmasının yanı sıra genellikle doğaçlama olarak çalınması en büyük özelliğidir. Caz müziğini tanımlamak güçtür, ama olası tanımları arasında genel kabul gören, önemli bir öğesinin doğaçlama olduğudur. Doğaçlamanın kökenleri yine Afrika'ya dayanmaktadır. Özellikle Blues'da sık rastlanan atışma, tek başına doğaçlamadır. Doğaçlamanın formu zamanla değişmiştir. İlk zamanlarda sadece atışma iken, daha sonra sözlere yerleşmiş ve nihayetinde melodiye yerleşmiştir. Dixieland cazında, müzisyenler sırayla melodiler çalarak, bir şekilde atışmaktaydırlar. Daha sonra oluşan klasik caz formunda ise, müzisyenlerin belirli bir melodiye bağlı kalarak doğaçlama yapmaları vardır. Bu nedenle caz, yeni bir yorum getirmektir. Swing döneminde, büyük bandolar notalarla düzenlemeler yaptılar. Diğer yandan solo müzisyenleri doğaçlamalarına bu çerçevede devam ettiler. Bebop'ta ise doğaçlama daha fazla alan buldu, en başta çalınan melodi doğaçlamalar ile farklı yerlere gidebiliyor, eserin sonunda ise melodiye tekrar geri dönülüyordu. Zamanla doğaçlamaların egemenliği caz müziğinde arttı, hatta ritim üzerinden bile gözlemlenebilir oldu Müzisyenlerden biri doğaçlamaya başlayınca, diğer müzisyenler ona eşlik edebilir, ya da bir kaç akor ile arka plana geçebilir. |
|
02-06-2009, 15:25 | #16 |
Heavy ****l:
Heavy ****l (ya da sadece ****l), agresif ritimler ve aşırı distorsiyonlu gitarlarla karakterize edilen müzik türüdür.[1] Bu türün kökleri 1964 ve 1967 arasında blues ve rock türünü birleştirerek, daha çok gitar ve davul bazlı, bu türde müzik yapan grupların yarattığı hard rock'tır. Heavy ****l popülaritesini 80'lerde daha çok türün ortaya çıkmasıyla artırdı. Ticari amaçlı olmadığı iddia edilse de dünya üzerinde büyük bir dinleyici kitlesine sahip olması ve ciddi ticari başarıların yakalanmış olması sebebi ile, müzik endüstrisinin bel kemiği niteliğindedir. Heavy ****l'in en ünlü grupları, Black Sabbath, Iron Maiden, Judas Priest, Motörhead, ****llica, Manowar ve Led Zeppelin'dir. Heavy ****lin teması savaş,ölüm,acı,katliam gibi konuları işler genellikle insani sorunlar dile getirilir. Heavy ****l çoğu zaman aynı türde enstrümanlarla çalınır. Klasik beşlisi biri ritm, diğeri solo çalan distorte edilmiş iki elektro gitar, bir bas gitar, davul ve vokalden oluşur. Bunun yanında çoğu grup klavye de kullanır. Gitar bu türde çok büyük bir önem taşır. Distortion ve diğer efektler, sesi daha kalınlaştırmak içindir. Heavy ****l vokalleri şarkıda çok fazla değişik ses çıkarabilirler. Temiz vokallerden gurultulara, gurultulardan çığlıklara kadar. Sololar ve riffler heavy ****l'in büyük bir bölümünü oluşturur. Gitaristler sweep-picking ve tapping tekniklerini kullanarak soloyu hızlandırıp agresifleştirebilirler. Heavy ****l, dinlenilebilir olmasıyla beraber görseldir. Albüm kapakları ve konserler bu müzik türünü anlamakta oldukça yararlıdırlar. Heavy ****l 50'ler 60'lar ve 70'lerdeki savaş, nükleer atışmalar, çevreye ilişkin konular, politik ve dini propoganda üzerinde yoğunlaşır. Black Sabbath'ın "War Pigs" ve ****llica'nın "And Justice for All" parçaları buna bir örnektir.Bazende Mitoloji ile ilgili eserlerde ortaya koyula bilir.Örneğin Manowar'ın Gods of War (2007).Sign of the Hammer vb. albümler sayılabilir. |
|
02-06-2009, 15:27 | #17 |
Black ****l:
Black ****l 1980'lerde ayrı bir tür olarak gelişmeye başlamış heavy ****l'in ekstrem alttürü. Black ****l'e öncülük eden gruplar türe ismini veren Black ****l adlı albümü çıkaran Venom'un yanısıra Hellhammer, Celtic Frost, Mercyful Fate ve Bathory'dir. Black ****l'in günümüzdeki müzikal özelliklerini ve duruşunu belirleyen gruplar ise Mayhem, Emperor, Darkthrone, Burzum, Immortal gibi Norveçli gruplardır. Standart müzik elementleri elektro gitar, bas gitar, davul ve scream vokaldir. Melodik black ****l gruplarında klavye de kullanılır. Minimalist bir müzik türüdür. Kendi içinde özgünlük amacı gütmez. Temel amaç agresif ve karanlık bir atmosfer yaratmak, kötücül bir simge sunmaktır. Gitarlar genellikle standart akorddadır. Gitar çalınırken alternate veya tremolo vuruşları kullanılır. Sık kullanılan gamlar majör ve minör armoniktir. Davullar blast beat ile tekdüze olarak çalınır. Vokal olarak, scream vocal olarak adlandırlan, gırtlaktan çıkartılan, gıcırtılı, yüksek perdelerden çığlıklar kullanılır. Albümler, kirli ses kaydı denilen, düşük kalitelide kaydedilir. Bu, türün amaçladığı atmosferi sağlamak için bir yoldur. Ama zamanla bu kayıt türünden vazgeçilmiştir. Şarkı sözleri genel şekliyle satanizm öğretisini işler. Bütün dinlere ve geleneklere karşı bir karşı çıkış, nefret ve sövgü söz konusudur (Black ****lin ortaya çıktığı ülkelerdeki dinden dolayı küfür konusu din Hıristiyanlıktır) Geleneksel kötülük ve şeytan simgesi övülür. Soğuk, karanlık, orman gibi kuzey Avrupa doğasına ait özelliker, kullanılan diğer şarkı sözü kavramlarıdır. Savaşın ve insanlara/insanlığa karşı nefretin de övülerek bahsi geçirilmesine sıkça rastlanır. Black ****l müzisyenleri, albüm dönemi fotoğraf çekimlerinde ve konserler sırasında yüzlerinin tamamına veya büyük bir kısmına siyah ve beyaz renklerden ibaret makyajlar yaparlar. Bu makyajlar müzisyenin bir cesede benzemesini sağlamak için yapılır ve dolayısıyla adı corpse painttir (İngilizce; ceset makyajı) Black ****l müzisyenleri kendi adlarını kullanmazlar, bunun yerine bir rumuz kullanırlar. 1980li yılların başındaki proto-black ****l grupları, yaptıkları tür black ****l olarak adlandırılmaktan biraz uzak olsa da, black ****lin ayrı bir tür olarak ortaya çıkmasına öncülük etmiş gruplardır. Proto-black, thrash ****lden farklı bir türün doğacağının sinyallerini veren, thrash ****l ve black ****l arasında bir ara geçiş biçimidir. İlk proto-black grubu Venom’dur. Venom’un yaptığı müzikle şu anki black ****l arasındaki temel benzerlikler; rahatsız edici vokaller ile hızlı ve agresif müziktir. Venom’un 1982 çıkışlı Black ****l adlı albümü türe ismini veren albümdür. İsveçli Quorthon (Thomas Forsberg)’un tek kişilik hareketi Bathory, Venom’un müziğini hızlandırıp daha sert bir vokal kullanıp karanlık bir atmosfer kullanarak black ****lin hemen hemen ayrı bir tür olarak ortaya çıkmasını sağlamıştır. Diğer proto-black grupları; Hellhammer, Celtic Frost ve Mercyful Fate’dir. Sonraki black ****l müzisyenlerince taklit edilecek olan corpse painti ilk kez Mercyful Fate’in vokalisti ve beyni King Diamond kullanmıştır. Black ****l şu anki şeklini, 1990lı yıllarda İskandinav ülkelerinden (özellikle Norveç) gruplar sayesinde almıştır. Yaklaşık olarak aynı zamanlarda ortaya çıkan bu ilk black ****l grupları Mayhem, Burzum, Emperor, Marduk, Dissection, Darkthrone, Immortal ve Gorgoroth’tur. Bu gruplardan Mayhem kurulduktan kısa bir süre sonra grup üyelerini kaybetti (Dead intihar etmiş, Qystein Aarseth ise Burzum’dan Varg Vikernes tarafından öldürülmüştür). Burzum, Varg Vikernes tarafından kurulan tek kişilik bir müzik hareketidir. Black ****lin daha az agresiflik taşıyan ve hüzne daha çok yönelen bir şeklini yapmıştır. Bu tür şu anda pagan black ****l olarak bilinir. Marduk, 1996 çıkışlı Heaven Shall Burn… When We Are Gathered albümüyle birlikte daha da agresif ve duygudan uzak bir tarz olan, black ****lin en sert şekli norsecore yapmaya başladı. Dissection zamanının en melodik black ****l gruplarındandır. Grubun beyni Jon Nödtvedt, 2006 yılında intihar etti ve grup dağıldı. Emperor’un sadece ilk iki standart albümleri black ****l türü içinde değerlendirilebilir. Müzikleri gittikçe daha çok progresifleşmiştir. Son albümleri, scream vokale benzeyen vokal dışında hiçbir black ****l özelliği taşımaz. Black ****lin bu ilk oluşumu sırasında Deathlike Silence Productions adlı müzik şirketi, türün önemli bir destekleyicisi oldu. Black ****l, 1990lardan itibaren kendine ait bir dinleyici kitlesi oluşturdu. İlk black ****l gruplarından itibaren birçok black ****l grubu kuruldu. Şu anda ****l-archives.com’da kayıtlı 14000'in üzerinde black ****l grubu vardır. Bunların büyük bir kısmının demo albümler kaydetmek dışında etkinlikleri olmaması ve her müzisyenin birkaç yan gruba daha dâhil olduğu gerçekleri göz önüne alınsa bile, bu sayının çokluğu, black ****lin aslında bilindiğinden daha popüler olduğunun bir göstergesidir. Oysa black ****l ortaya çıkarken, müzik ülkülerinden biri de “popüler” olmamaktı.[kaynak belirtilmeli] Başka bir ideal olan “para kazanma amacı gütmemek” veya “para kazandırmaya araç olmamak”[kaynak belirtilmeli] da zamanla geçerliliğini yitirdi. Şu anda black ****l gruplarının albüm satışları ve konserlerden kazandığı gelirler dışında, grupların logo ve albümlerinin basıldığı tişörtler, black ****li konularına dahil eden müzik dergileri ve internet siteleri, türü, diğer çoğu ****l müzik türü gibi, yeni bir para kazanma kapısına dönüştürmüştür. Bütün bunlara rağmen dinlere ve geleneklere küfür, popüler kültüre başkaldırı, black ****lin en temel özellikleri geçerliliğini sürdürüyor. Öne çıkan ve kendisine ait hayran kitleleri oluşturan gruplar genellikle black ****le farklılık getiren gruplardır. Melodiyi çok öne alan Dimmu Borgir, çok sert bir tür yapan Marduk, müziğinde teknik de kullanan 1349, folk müzikten öğeler taşıyan Burzum ve Drudkh, black ****l öğelerini çok karmaşık bir şekilde yeniden sunan Emperor bu gruplara örneklerdir. Türkiye'de her ne kadar black ****l e değer verilmese de[kaynak belirtilmeli], birkaç melodik ve pure black ****l grubu isimlerini duyurmayı ve albüm kaydı yapmayı başarmıştır. Başlıca gruplar; Moribond Oblivion, Sarcophagus, Secropiagor, Episode 13 ve ...aaaarrghh...(Sagansara). Black ****l, müziği ve şarkı sözleri dışında, camiasında yaşanan olaylar da dikkat çekmiş ve popüler kültür tarafından yoğun tepki toplamıştır. 1990lı yılların başında black ****lin öncü gruplarından bazı üyeler kilise kundaklama olaylarından sorumlu tutulmuşlardır. Kundaklama amacında en başarılı girişim Norveç’teki Fantoft Kilisesi yangınıdır. Bu yangın sonunda kilise tamamen kullanılmaz hale geldi. Burzum’dan Varg Vikernes olaydan sorumlu olarak gözaltına alınsa da, delil yetersizliğinden dolayı serbest bırakıldı. Burzum’un albümü Aske’de Fantoft Kilisesi’nin harap olduktan sonra çekilmiş resmi albüm kapağı olarak kullanılmıştır. Varg Vikernes, bu resmi kendisinin çekmediğini iddia eder. Kilise kundaklama, şu anki black ****lcilerce gerekliliği ve doğruluğu tartışılan bir konudur. Gorgoroth’dan Ghaal kendisiyle yapılan bir röportajda kilise kundaklama olaylarını desteklediğini söylemiş ve “daha fazla olmalı ve daha fazla olacak” demiştir. Mayhem grubundan Nerobutcher ise bu kundakalama olaylarını “saçma” olarak tanımlamıştır. Black ****l camiasında intihar ve cinayet olayları sık yaşanır. Mayhem grubunun beyni Dead (dead ingilizce “ölü” anlamına gelir, bu kendisinin seçtiği bir rumuzdur) 1991 yılında kafasına silah sıkarak intihar etti. Tek notu “tüm bu kanları mazur görün”dü. Dead’in ölü hali resmedilerek Mayhem’ın Dawn of the Black Hearts’ın albüm kapağı olarak kullanıldı. Yine Mayhem grubunun başka bir üyesi Euronymous (rumuzunun anlamı “kafatası”, gerçek adı Qystein Aarseth’tir) Burzum grubundan Varg Vikernes tarafından 1993 yılında öldürüldü. Vikernes 21 yıl hapse mahkûm edildi. Vikernes müzik çalışmalarına hapishanede de devam ediyor, yalnız, 1997 ve 1999’da çıkardığı iki albüm black ****l değil, ambient-electronic türdedir. 1992 yılında ise Emperor grubundan Faust başka bir cinayete karıştı. Kurban bu kez black ****l camiası dışındaydı. Faust Lillehammer’daki Olimpik parkı dolaşırken homoseksüel bir adam, Rhys Adamec, Faust’a yaklaşarak birlikte yakındaki ormana gitmeyi önerdi. Faust öneriyi kabul etti ve ormana girdiklerinde Adamec’i öldürdü. Olay, polis Qystein Aarseth cinayeti soruşturmasını yürütürken ortaya çıktı. Dissection’ın beyni Jon Nödtveidt ise 2006 yılında intihar etmiştir. |
|
02-06-2009, 15:28 | #18 |
Doom ****l:
Doom ****l, karamsar ve hüzünlü duygu uyandırmayı amaçlayan, yavaş tempolu heavy ****l türü. 1980’lerde ortaya çıkan türün en belirgin özelliği, aynı yıllarda ortaya çıkan speed ****ldeki aşırı hıza tepki olarak doğan yavaşlığıdır. Türdeki genel tempo 60-90 bmp'dir. Karanlık, hüzünlü bir hava yaratmayı amaçlar ve karamsar temalıdır. Black Sabbath ve Pentagram süregelen heavy ****li yavaşlatarak ve şarkı sözlerinde, o zamanlar heavy ****le yabancı bir kavram olan karamsarlığı kullanarak türe öncülük eden gruplardır. İlk zamanlar adı konmayan bu tarz 1980’lerin başında doom ****l olarak adlandırılmaya başlayacaktır. 1970lerin sonundan 1980lerin ortalarına kadar geçen sürede Trouble, Saint Vitus, Candlemass, Pentagram ve Witchfinder General gibi gruplar doom ****lin ayrı bir tür olarak ortaya çıkmasını sağladılar. Doom ****lin göze batan bu ilk gelişimi sırasında ****l müzik, daha çok thrash ****l ve speed ****l gibi akımların etkisindeydi. Doom ****l gibi yavaş ve karamsar müzik 1980lerdeki heavy ****le yabancı kavramlardı, dolayısıyla doom ****l, her ne kadar kendine ait önemli bir yeraltı popülaritesi yarattıysa da, ****l müzik dinleyicileri arasında pek dikkat çekmedi. Diğer heavy ****l türleri kadar popüler olmasa da, doom ****l, dinleyici ve icracı kitlesini giderek geliştirdi. Cathedral’in Forest of Equilibrium adlı albümünün öncülüğünde Solitude Aeturnus, Count Raven, The Obsessed, Penance, Sleep, Revelation, Confessor, The 3rd and the Mortal gibi gruplar doom ****le bugünkü genel şeklini verdiler. 1980’lerin sonuna doğru doom ****l farklı türlerden etkilenmeye, farklı türleri etkilemeye ve bunlarla birleşmeye başladı. Bunlardan ilki, bazı death ****l gruplarının müziklerini yavaşlatması, bazılarının ise süregelen doom ****le death ****l öğeleri eklemesiyle ortaya çıkan death/doom ****ldir. 1990’larla birlikte, aşırı yavaşlatılmış minimalist türler funeral doom ve drone doom ortaya çıktı. Aynı yıllarda ortaya çıkan sludge doom, içerdiği hardcore ve punk özellikleriyle dikkat çeker. Stoner ****lin (aslında temeli stoner rocktır ve ortaya çıkışı çok daha gerilere gider) konumuysa doom ****l içinde tartışmalıdır; doom ****lin amacı hüzünlü bir hava inşaa etmekken, stoner ****l aksine insanı iyi hissettirmeyi amaçlar. Doom ****l etkili en farklılaşmış tür olan gothic ****l, gotik müzikte kullanılan gamlara sadıktır, klasik doom öğelerine bolca bayan vokal, klavye ve keman katılmıştır. Şarkı sözleri ise insan ilişkilerini ve insan aşkını işler. Oysa doom ****l insan ilişkileriyle ve romantizmle ilgilenmez; yalnızlık ve insanın iç dünyası üzerine kuruludur. Bu yönünün yanısıra doom ****lden görece hızlı bir temposu olduğundan, gothic ****l bir doom ****l türü değil, çıkış noktası doom ****l olan ayrı bir tür olarak kabul edilir. Türün temel öğeleri, diğer ****l türlerinde olduğu gibi erkek vokal, elektro gitar, bas gitar ve bateridir. Keman, klavye, bayan vokal kullanan gruplar da vardır. Gitarlar, standart mi akordundan daha aşağı çekilerek akort edilir. Gitar sesleri çok öndedir. Türün en belirgin özelliği yavaş temposudur. Gitar ve davullar oldukça yavaş bir tempoda çalınsa da bazı gruplar, şarkılarında hızlı bölümler de bulundurur. Genellikle growling vokallerin kullanıldığı death/doom ve funeral doom dışında temiz vokaller kullanılır. Tür hüzünlü ve karamsar bir müzik üzerine yoğunlaşır. Şarkı sözlerinde yalnızlık, ölüm, hoşnutsuzluk, umutsuzluk, ızdırap, yaşamın anlamsızlığı gibi konular işlenir. |
|
02-06-2009, 15:29 | #19 |
Glam ****l:
Ne gitarları heavy veya thrash ****l kadar bozulmuş (distortionlu), ne de vokalleri death veya black ****l gibi brutaldir, zira pop etkileşimli bir alt türdür. Gitarlar hard rock'ın biraz daha sertleştirilmiş halidir ve vokaller ise daha çok kadınsı çığlıklara benzer. Bu taraftan bakıldığında vokal performansı olarak en çok zorlayan türlerden biridir zira aşırı tiz ses kullanımı olabilir ve bu da insan gırtlağını zorlayan bir hadisedir. Bunun dışında ise, görsel olarak insanların dikkatini farklı bir şekilde çekmeyi amaçlamışlardır. Kabarık permalı saçlar, aşırı feminen makyaj ve spandex pantolonlar, ilgiyi istedikleri şekilde mi getirdi bilinmez, ancak bayağı ilgi topladıkları kesin. Glam rock denilen tür, çok daha farklı bir tarzdır. 1970'lerin fenomeni olan glam rock, temelde cinsiyetler arasındaki farkın belirsizleştirilmesine çalışmış, bu sebeple de glam ****l dönemi öncesinde makyaj ve feminen kıyafet akımının başlamasına yol açmıştır. Ancak Glam ****l döneminde, bu görsellik uç noktalara ulaşmıştır. Bu açıdan, glam rockı Glam ****l'in öncüsü olarak tanımlayabiliriz. Ancak görsellikte de en önemli fark, Glam ****l yapan gruplarda feminen görüntüye rağmen, yine de maço ve kaba bir davranış görülmesidir. Glam rockun temel taşlarına gelince, en başta David Bowie, T Rex,Slade, Roxy Music ve en önemli ilham kaynağı olarak Velvet Underground sayılabilir. David Bowie, Joy Division, Motley Crüe, Whitesnake, Bauhaus, , Roxy Music, Electric Boys,Electric Angels, Echo & The Bunnymen, Spiritualized, Spaceman 3, Brian Eno, Smiths, Morrissey, Siouxsie & The Banshees, Violent Femmes, My Bloody Valentine, Strokes, Birthday Party, New York Dolls, Nick Cave, Jesus & The Mary Chain, BulletBoys, Babylon L.A., Yo La Tengo, Cabaret Voltaire, Patti Smith, New Order, Feelies, Luna, Galaxy 500, Psyhedelic Furs, Suicide örnek verilebilir. Bu da rock ve ****l müziğin alt türlerinin birbiriyle ne kadar etkileşim içinde bulunduğunu bize gösterir. Glam rock, punk tan new wave e kadar uzanan bir yelpazeyi etkilemiş bir müzik türüdür. |
|
02-06-2009, 15:30 | #20 |
Gotik ****l:
Gotik ****l (gothic ****l ve goth ****l olarak da bilinir), bir heavy ****l alt türüdür. Heavy ****l'in agresifliği ile gotik rock'ın karanlık ve melankolik atmosferini kombine eder. 1990'ların başında death/doom çıkışlı bir tür olarak ortaya çıkmıştır. Türün öncüleri Paradise Lost, My Dying Bride ve Anathema[kaynak belirtilmeli] adlı İngiliz gruplardır. Diğer öncüler ise ABD'li Type O Negative, İsveçli Tiamat ve Hollandalı The Gathering gruplarıdır. Norveçli topluluk Theatre of Tragedy, bugün gotik ****lde yaygınlaşan erkek brutal vokal ile kadın temiz vokalin bir arada kullanıldığı "beauty and the beast" tarzını geliştirdi. 1990'ların ortalarında Moonspell ve Cradle of Filth grupları black ****l'e gotik elementler eklediler. Sonlarında ise Tristania ve Within Temptation, tarzlarında senfonik ****li gotik ****l ile birleştirdi. 21. yüzyılda The 69 Eyes, Entwine, HIM, Lullacry, Poisonblack, Sentenced gibi ticari grupların yetiştiği Finlandiya başta olmak üzere Avrupa'da gotik ****l popüler bir türdür. ABD'de ise yalnızca Nightwish, Lacuna Coil ve Evanescence ticari başarı elde etmişlerdir. Gotik ****lin müziği karanlık olmasıyla tanınır. "Karanlık" sözcüğü burada "derin, depresif, romantik, tutkulu ve yoğun" anlamı taşımaktadır. Gotik ****l, "gotik rock'ın karanlıklığı ve karamsarlığının heavy ****l ile karışımı" olarak da tanımlanır. Gotik ****li "gotik rock'ın soğuk ve kasvetli atmosferi ile heavy ****l'in agresifliği ve gürültülü gitarlarının birleşimi" şeklinde tanımlayan All Music Guide, "gerçek gotik ****l her zaman direkt gotik rock'tan etkilenmiştir - hafif ve ince sintisayzırlar ve ürkütücü temalar gitar rifleri kadar önemlidir" demiştir. Gotik ****l, icra eden grupların "yavaş ve aşk temalı"dan "orkestral ve abartmalı"ya kadar farklı yerlere taşıdığı bir türdür. Türün mimarları Paradise Lost ve My Dying Bride'ın doom ****l geçmişi Artrosis, Ava Inferi ve Draconian tarafından devam ettirilmiştir. Moonspell'in ilk çalışmalarının ve Cradle of Filth'in black ****l'e yakın olan müziği Graveworm, Drastique ve Samsas Traum tarafınca takip edildi. Tristania ve Within Temptation'ın başlattığı senfonik ****l çıkışlı olan hali ise Epica ve After Forever'ın da yaptığı çeşitlemedir. Onun dışında gotik ****li; death ****l (Trail of Tears), folk ****l (Midnattsol) ve alternatif ****l (Katatonia) ile birlikte görmek de mümkün. |
|
Konuyu Toplam 2 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 2 Misafir) | |
|
|