03-12-2009, 16:07 | #1 |
Uhuvvet ve ittifak iradî gayret ister
Uhuvvet ve ittifak iradî gayret ister
Şefkat Peygamberi (sallallahu aleyhi ve sellem) Efendimiz kadar ümmetine "düşkün" bir başkasını göstermek mümkün değildir. Bu hakikati ifade sadedinde Kur'an-ı Kerim'de "Size kendi aranızdan öyle bir Peygamber geldi ki zahmete uğramanız ona çok ağır gelir. Kalbi sizin için titrer mü'minlere karşı pek şefkatli ve merhametlidir." (Tevbe 9/128) denilmektedir. Rahmet Peygamberi'nin (aleyhissalâtü vesselâm) ümmet-i Muhammed'e karşı alâkası fevkalâde ve had safhadadır. Müşfik Nebî şefkat merhamet mülâyemet ve ümmetin dertlerini kendi içinde duyma hususlarında çok hassastır. Bir hadisin ifadesiyle Cehennem'dekileri kurtarmak üzere Cennet'ten çıkmaya ve öfkeli alevleri göğüslemeye hazır olması da O'nun merhametini duyarlılığını ve vicdan enginliğini aksettirmektedir. O hayatı boyunca hep ümmetini dilemiş mü'minler için yalvarıp yakarmış; onların akıbetlerini düşünerek heyecanla çırpınıp durmuş ve çok defa ellerini açıp Cenâb-ı Hakk'a içini dökerek onlar için dua etmiştir. Fahr-i Kâinat Efendimiz (aleyhi ekmelüttehâyâ) yine bir gün ümmet-i Muhammed'in dertleriyle iki büklümken Hazreti Rahman u Rahîm'den üç talepte bulunmuştur; ümmetinin açlıkla cezalandırılmaması geçmiş kavimler gibi toplu helâke uğramaması ve tefrikaya düşmemesi için niyaz etmiştir. Allah Teâlâ Resûl-ü Ekrem'inin ilk iki duasını kabul eylemiş fakat üçüncüsünü belli hikmetlere binâen geri çevirmiştir. Cenâb-ı Zülcelâl Hazretleri mealen şöyle buyurmuştur: "Habibim Ben bir hüküm verirsem artık o öylece gerçekleşir. Sana ahdim olsun ki ümmetini umumî kıtlıkla cezalandırmayacağım toplu şekilde helâke uğratmayacağım ve köklerine kibrit suyu akıtıp mevcudiyetlerine tamamen son verecek bir düşmanı onlara musallat etmeyeceğim. Fakat onlar kendi aralarında kavgaya tutuşup birbirlerine kıyacaklar!.." Evet başka kavimler isyana daldıkça semavî ve arzî afetler onları bütünüyle kırıp geçirmiştir; ama ümmet-i Muhammed böyle bir akıbetten sıyanet edilmiştir. Ne var ki inananların da cürüm işledikçe birbirlerine düşmeleri birlik ve beraberliklerini kaybetmeleri ihtilaf ve iftiraklarla hırpalanmaları mukadderdir. İşte Hazreti Rûh-u Seyyidi'l-Enâm (aleyhi elfü elfi salâtin ve selâm) Efendimiz böyle bir felaketin ümmetinden uzak olması için de dua dua yalvarmış; ancak bazılarını tahmin ettiğimiz ama ekseriyetini bilemeyeceğimiz pek çok hikmete binâen Cenâb-ı Hak Habîb-i Edîb'inin bu niyazına "kabul" mührü vurmamıştır. Hissî değil irâdî kardeşlik Kanaatimce bu hikmetlerden birisi insan iradesine dikkat çekmek ve ittifakın iradeye vâbeste bir mesele olduğunu bildirmektir. Vifak ve ittifakın temini için insanlardan iradelerinin hakkını vermeleri istenmektedir. Şüphesiz "hissî kardeşlik" de önemli bir esastır; ancak yeterli değildir. Uhuvvet ve ittifak mevzuu hissîlikten daha çok aklî mantıkî ve irâdîdir; gerçekleşmesi için de karar azim ve gayret gereklidir. Mü'minlerin anlaşıp birleşmelerinde ve birbirlerini sevmelerinde esas olan hissîlikten öte duygu düşünce inanç ve itikat birliğinin içtimaî mutabakatı iktiza etmesine bağlı mantıkî kardeşliktir. Bundan dolayıdır ki Nur Müellifi meselenin daima mantıkî yönlerini ve dinamiklerini nazara vermiştir. Mesela; "Hâlikınız bir Mâlikiniz bir Mâbudunuz bir Râzıkınız bir bir bir... Bine kadar bir bir. Hem Peygamberiniz bir dininiz bir kıbleniz bir... Bir bir yüze kadar bir bir!.." demiştir. Öyleyse insan bütün bu ortak noktaları nazar-ı itibara almalı ittifak ve uhuvvetin lüzumunu kavramalı ve sonra da onun tesisi için iradesini ortaya koymalıdır. Aslında netice itibarıyla kalbleri telif edecek insanları birbirine sevimli kılacak ve dostluk köprülerinin kurulmasını sağlayacak olan sadece Allah'tır. Nitekim İlahî Kelam'da "Şayet sen dünyada bulunan her şeyi sarf etseydin yine de onların kalblerini birleştiremezdin; fakat Allah onları birleştirdi. Çünkü O Aziz'dir Hakîm'dir (üstün kudret tam hüküm ve hikmet sahibidir)." (Enfal 8/63) buyurulmuştur. Evet kalbleri birbirine ısındırmak insanları bir araya getirmek ve onlardan bir vahdet örgülemek için dünya dolusu altın gümüş sarf edilse yine de yeterli olmaz. Servet harcamak suretiyle çeşitli insanları zâhiren bir araya getirmek imkân dahilindedir; ama onların kalb ve vicdanlarını barıştırıp yakınlaştırmak bununla kabil değildir. Allah'tır ki kalbleri yumuşatır insanları uzlaştırır ve aralarında bir vahdet-i ruhiye hasıl eder. Nihaî planda kalbleri birbirine ısındıranın ve kardeşlik duygusunu inkişaf ettirenin Cenâb-ı Hak olduğuna gönülden inanmak ve mü'minleri aynı istikamet çizgisinde buluşturması için her zaman O'na yakarışta bulunmak lazımdır. Ne var ki bu mevzuda pratik hayatta da bazı şeylerin yapılması gerektiği bunların şart-ı âdî planında vifak ve ittifaka vesile teşkil edeceği ve fiilî dua yerine geçeceği de unutulmamalıdır. ÖZETLE 1- "Hissî kardeşlik" tek başına yeterli değildir. Uhuvvet ve ittifak mevzuu hissîlikten daha çok aklî mantıkî ve irâdîdir; gerçekleşmesi için de azim ve gayret gereklidir. 2- Sadece servet harcayarak insanları bir araya getirip yakınlaştırmak mümkün değildir. Ancak Allah kalbleri yumuşatır ve aralarında bir vahdet-i ruhiye hasıl eder. 3- İnsandan beklenen bazı iç tepkilerini ve reaksiyonlarını irade mantık ve muhakemesiyle bastırması ve vifakı iradî-mantıkî olarak gerçekleştirmesidir. |
|
|
|
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|