01-13-2009, 21:10 | #1 |
Fecr-i Ati Edebiyatı
FECR-İ ATİ EDEBİYATI
Edebiyat-ı Cedide’ye tepki olarak doğmuştur. Fecr-i Aticiler, 24 Şubatta 1909 da sanat anlayışlarını ,amaç ve ilkelerini bir bildiriyle açıklamışlardır. Fecri Ati geleceğin tanı anlamına gelir. Topluluğun sanat anlayışı şu ilkede odaklaşır: “Sanat kişisel ve saygındır”Amaçlarını ise şöyle özetlediler: *Dilin yazının ,edebiyatın ,ve bilimin gelişmesine çalışmak. *Topluluk üyelerinin yapıtlarını içeren bir kitaplık kurmak *Yetenekli sanatçıları bir araya getirmek *Batının önemli eserlerini çevirmek *Herkese açık toplantılar düzenleyerek halkın edebiyat ve sanat konularındaki bilgileri artırmak *Batıdaki benzer kurum ve kuruluşlarla ilişki kurarak ülkemizin yazınsal ürünlerini batıya , batının ürünlerini de doğuya tanıtmak FECR_İ ATİ EDEBİYATININ ÖZELLİKLERİ *Örnek olarak Fransız edebiyatını aldılar. *Eserlerinde aşk ve tabiat konusunu işler. *Duygulu ve romantik bir aşkı dile getirdiler. *Gerçekten uzak tabiat tasvirleri yaptılar. *Fransız sembolistlerinden etkilendiler. *Şiirlerinde aruz veznini kullandılar. *Serbest müstezatı geliştirerek kullanmaya devam ettiler. *Ağır bir dil kullandılar.dil Arapça,Farsça kelime ve tamlamalarla yüklüdür. *Herhangi bir yenilik getirememişlerdir.Serveti Fünun edebiyatının devamından öteye gidememişlerdir. *Fecr-i Ati topluluğu:Refik Halit Karay ,Ali Canip Yöntem ,Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ahmet Haşim, Celal Sahir gibi sanatçılardan oluşur. AHMET HAŞİM (1884-1933) *Topluluğun en önemli şairidir. *Topluluk dağıldıktan sonra sanat hayatını bağımsız olarak sürdürmüştür. *Piyale adlı şiir kitabının önsözünde şiir hakkındaki düşüncelerini Şiir hakkında bazı mülazahalar başlığı altında toplamıştır.Şiir hakkındaki görüşleri: Şiir duyulmak,hissedilmek için yazılmıştır. Şiirde musiki anlamdan önce gelmelidir.Şiirde anlam aranmaz. Şiirin dili musiki ile söz arasındadır,sözden ziyade musikiye yakındır. *Şiirlerinde dış dünyayı kendi iç dünyasıyla birleştirir ve iç dünyasında ,ruhunda aldığı şekillerle yansıtır. *Şiirin kaynağı Haşim’e göre şuuraltıdır. *Sembolizmin en önemli temsilcisidir. *Sanat sanat içindir.görüşüne bağlıdır. *Şiirlerinde tabiat ile ilgili kavramlar, akşam, gurup, şafak, mehtap, gece, çöller gibi kavramları bolca kullanır. *Hece veznini köylü vezni olarak nitelendirir. *Dili süslü ve sanatlıdır.Serbest müstezatı bolca kullanır. Eserleri:Şiirleri:Göl Saatleri ,Piyale Nesirleri:Gurabahane-i Laklahan ,Bize göre *NOT: Düz yazılarında açık anlaşılır,yalın bir anlatımı benimsemiş fıkra ve denemeler yazmıştır. REFİK HALİT KARAY (1888-1965) *Edebi hayata çeşitli gazetelerdeki yazıları ve fıkralarıyla başlayan Refik Halit Fecr-i ati edebiyatının sonra milli edebiyat akımı içinde yer almıştır. *İlk yazılarında günlük hayatı dile getirmiş,hayatın gülünç yanlarını karikatürize etmiştir. *Sosyal hayattaki çarpıklıkları nükteli bir şekilde anlatır. *Eserlerinde mizah,eleştiri,ve hiciv önemli yer tutar. *Şahısları kendi sosyal çevreleri içinde yer alır. *Çok iyi bir gözlemcidir.Olayları ve karakterleri en ince ayrıntılara kadar inceler. ESERLERİ: Hikayeleriemleket hikayeleri,Gurbet hikayeleri Romanları : Sürgün ,Nilgün ,Çete ,Bugünün Saraylısı,Kadınlar Tekkesi, Anahtar |
|
|
|
Konuyu Toplam 2 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 2 Misafir) | |
|
|