sonforum.org

Anasayfa Facebook Bugünki Mesajlar Forumları Okundu Kabul Et
Geri git   sonforum.org > SONFORUM BÜYÜK ATLAS - ŞEHİR REHBERİ > Marmara Bölgesi > İstanbul
Kayıt ol Google Üye Listesi Market Girişi Forumları Okundu Kabul Et


Yeni Konu aç  Cevapla
Seçenekler Stil
Okunmamış 02-19-2009, 12:00   #1
Kullanıcı Adı
Fırtına_
Standart İstanbul Vapurları

İstanbul Vapurları


Osmanlılar ilk defa 1826 yılında İngiltere’den bir vapur satın almışlardır. Sultan II. Mahmut’un emrine tahsis edilen bu geminin kaptanlığını İngiliz Kelly yapmıştır. Ön direğinde yelkenleri olan, uzun bacası ile yan taraflarındaki çarklarının yardımıyla denizde ilerleyen bu vapura İstanbullular Buğ Gemisi ismini yakıştırmışlardır. Bu gemiyle Sultan II. Mahmut Boğaziçi’nde, Marmara’da gezintiler yapmıştır. Bunu İngiltere’den alınan diğer vapurlar izlemiş, İstanbul Tersanesi’nde de Kebir ve Sagır isimli iki gemi yapılmıştır.

Amerikalı mühendis Ross Aynalıkavak Tersanesi’nde 1838 yılında Mesiri Bahri isimli buharlı bir gemi yapmıştır. Bunların yanı sıra yabancı şirketlerden İstanbul’un şehir hatlarında ve çeşitli limanlar arasında yolcu ve eşya nakliyatına başlanmıştır.

İstanbul Boğazı’nda bu vapurların görülmesi ile birlikte o güne kadar kullanılan Pazar kayıkları, piyadeler, üç çifteler ve beş çifteler azalmaya ve sonra da yavaş yavaş ortadan kalkmaya başlamıştır. Bu yıllarda İngilizler ve Ruslar Boğaziçi’nde vapur seferleri yapmıştır. İngiliz tersanelerinde yapılan ve Boğaz’da çalışan vapurlar arasında Fevaidi-Osmaniye isimli vapur vardı. Bunu 1849’dan sonra Tairibahri, Mesiribahri, Eserihayır, Peykişevket, Hümapervaz, Eseriticaret vapurları izlemiş bunlar İzmir, Selanik, İzmit limanları ile Boğaziçi’nde işlemeye başlamıştır.

Çoğunlukla yaz aylarında sefer yapan bu vapurlar kış aylarında seferden kaldırılıyordu. Bu yıllarda Üsküdar halkı kendilerine tahsis edilen Peykiticaret vapurunun seferden kaldırılmasına itiraz etmiş ve bunun üzerine 1845’te vapur tekrar İstanbul ile Üsküdar arasında sefer yapmaya başlamıştır. 1851 yılında ise Vesileticaret ve Girit isimli vapurlar günde dört defa Üsküdar’a sefer yapıyordu. Üsküdar halkının talebinin kabulünden sonra Arnavutköylülerle Ortaköylüler de vapur işletilmesi için müracaatta bulunmuşlar ve bu istekleri yerine getirilmiştir. 1849 yılında Boğaziçi’nin bazı iskelelerinde Hümapervaz isimli bir vapur ile bir İngiliz ve bir Rus vapuru da yolcu taşıyordu. Bu üç vapur birbirleri ile rekabet halinde idiler. Bu gemiler Boğaziçi köylerindeki iskelelere yanaşırlardı.

Sadaret Müsteşarı Fuat Efendi ile Cevdet Efendi’nin girişimleri ile Şirketi Hayriye kurulmuş ve bundan sonra Boğaziçi seferleri belirli bir düzene girmiştir. Osmanlı Hükümeti 1851 yılında Boğaz’da çalışan yabancı vapurların sefer yapmasını engellemiştir. Şirketi Hayriye İngiltere’de Cohn Robert Vayt fabrikasına altı vapur ısmarlamış ve 1853’!te gelen bu vapurlara Rumeli, Tarabya, Göksu, Beylerbeyi, Tophane, Beşiktaş isimleri verilmiştir.


Rumeli Vapuru

Şirketi Hayriye’nin ilk vapurlarından olan Rumeli Vapuru 1853’te İngiltere’den satın alınmıştır. Yandan çarklı yolcu vapuru olup, 188 grostonluk ahşap teknelidir. Vapurun uzunluğu 46.6 m. genişliği de 9.8 m. dir. Vapurun su kesimi 2.9 m. olup 60 beygir gücünde, tek silindirli buhar makinesi ile çalışıyordu.

Rumeli Vapuru 1854–1864 yılları arasında Boğaziçi’nde seferler yapmıştır.


Suhulet Vapuru

Dünyadaki ilk araba vapurlarından biri olup, İngiltere’de 1871’de yapılmıştır. Vapurun tasarımını Hüseyin Haki Efendi, İskender Efendi ve Hasköy Fabrikası Sermimarı Mehmed Usta yapmıştır.

Vapur saç kaplı, 555 grostonluktur. Uzunluğu 45.7 m. genişliği 8.5 m., su kesimi 3.1 m. idi. 450 beygir gücünde, tek silindirli compound buhar makinesi ile saatte 7 mil hız yapabiliyordu. Hasköy Tersanesi’nde 1930 yılında buhar makinesi dizel motoru ile değiştirilmiştir.

II. Dünya Savaşı’nda ordunun emrinde çalışmış, 11 Mayıs 1958’de hizmet dışı bırakılmıştır.


Resanet (Eser-i Merhamet) Vapuru

Resanet Vapuru 1892’de İskoçya’da yapılmıştır. Yandan çarklı yolcu vapuru olup, teknesi saçla kaplı, 230 grostonluk bir vapur idi. 80 beygir gücünde, iki silindirli compound buhar makinesi ile saatte 10 mil hıza ulaşıyordu.

Köprüde iskeleye yanaşmış durumda iken 24 Mayıs 1901 tarihinde bir başka geminin çarpması sonucu batmıştır. Sultan II. Abdülhamit’in emri ile çıkarılmış, onarılmış ve ismi de Eser-i Merhamet olarak değiştirilmiştir. Karadeniz’de 1916 yılında bir Rus denizaltısı tarafından torpillenmiş, ancak Nusret Vapuru tarafından kurtarılmıştır. Bundan sonra İstanbul’a getirilmiş ve servis dışı bırakılmıştır.


Tarz-ı Nevin Vapuru

Tarz-ı Nevin Vapuru Şirketi Hayriye’nin ilk tek uskurlu vapuru olup, 1903’te İskoçya’nın Glaskow kentindeki tezgâhlarda yolcu vapuru olarak yapılmıştır.

Vapur 144 groston ağırlıkta çelik saç tekneli idi. Uzunluğu 30.6 m., genişliği 5.8 m., su kesimi 2.2 m. 195 beygir gücünde iki silindirli compound bir buhar makinesi ile saatte 10 mil hız yapıyordu.

Tarz-ı Nevin Vapuru 14 Mart 1903–18 Ekim 1966 tarihleri arasında Boğaziçi’nde seferler yapmıştır.



Kamer Vapuru


Kamer Vapuru Şirketi Hayriye’nin ilk çift uskurlu vapuru olup, İngiltere’nin İngiltere'nin Newcastle kentindeki tezgâhlarda 1906 yılında yolcu vapuru olarak yapılmıştır. Vapur 327 groston ağırlıkta çelik saçtan bir tekneye sahipti. Uzunluğu 41,2 m, genişliği 7,3 m, su kesimi 2,9 m. idi. 370 beygir gücünde iki adet tripil (3 silindirli) buhar makinesi ile saatte 10.5 mil hız yapıyordu.

Kamer Vapuru 1906–1964 yılları arasında Boğaziçi’nde hizmet vermiştir.


Hünkâr İskelesi Vapuru

Hünkâr İskelesi Vapuru Fransa’daki tezgâhlarda 1909 yılında yolcu vapuru olarak yapılmıştır.
Vapur 521 groston ağırlıkta çelik saçtan bir tekneye sahip, 44.2 m. uzunluğunda, 7.3 m. genişliğinde, su kesimi ise 3 m. idi. 540 beygir gücünde iki adet tripil (3 silindirli) buhar makinesi ile saatte 10.5 mil hız yapıyordu.

I.Dünya Savaşı'nda, ordunun hizmetine verilmiş, 24 Mayıs 1915'te, İstanbul'dan Gelibolu'ya top mermisi götürürken bir İngiliz denizaltısı tarafından torpillenerek batırılmıştır.


Halâs Vapuru

Halâs Vapuru Şirketi Hayriye’nin en büyük vapurlarından olup, İskoçya’nın Glaskow kentindeki tezgâhlarda 1914’te yolcu vapuru olarak yapılmıştır. Vapur 588 groston ağırlıkta çelik saçtan bir tekneye sahip olup, uzunluğu 49 m., genişliği 7.9 m., su kesimi 2.4 m. idi.406 beygir gücünde iki adet tripil (3 silindirli) buhar makinesi ile saatte 12 mil hız yapıyordu.

İngiltere hükümeti tarafından 1914’te vapura el konmuş, 1918 yılına kadar Water-witch ismi ile İngiliz bayrağı altında seferler yapmıştır. Mudanya Antlaşması’ndan sonra Şirketi Hayriye’ye iade edilmiş, ismi de Halâs olarak değiştirilmiştir.

Halâs Vapuru 12 Aralık 1983’e kadar Boğaziçi’nde sefer yapmıştır.


İnbisat ve İnşirah Vapurları

İnbisat Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere Newcastle’deki Armstrong Shipb. Com tezgâhlarında 1905’te benzeri olan İnşirah Vapuru ile birlikte yaptırılmıştır.

Her iki vapur da 255 grostonluk olup, 548 kişilik yolcu kapasitesinde idi. Vapurların uzunluğu 38.4 m., genişliği 7.2 m., su kesimi de 2.6 m. idi. Vapurların 330 beygir gücünde buhar makinesi bulunmakta olup, tek uskurlu idiler. Saatte 10.5 mil hız yapıyorlardı.

İnbisat ve İnşirah Vapurları 1905’te hizmete girmiş, her iki vapur da 9 Kasım 1963’te hizmet dışı bırakılmış ve satılmışlardır.


İntizam ve İkdam Vapurları

İntizam ve İkdam Vapurları Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, Londra’da R.& H. Gren tezgâhlarında 1894 yılında buharlı yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır. Vapurlar 244 grostonluk olup, 50.3 m. uzunluğunda, 6.4 m. genişliğinde idiler. Su kesimi de 3.1 idi. İki silindirli buhar makinesi ile saatte 12 mil hız yapıyorlardı.

Yapıldıkları dönemin en hızlı vapurlarından olmalarından ötürü I.Dünya Savaşı sırasında İntizam Vapuru Haydarpaşa ile Sirkeci arasında asker taşımış, 1915’ten 1916’ya kadar Marmara iskeleleri arasında seferler yapmıştır. 18 Eylül 1916’da orduya ait erzakı Ereğli ile Zonguldak’tan getirmiştir. Süvarisi Sıtkı Kaptan’ın yönetiminde 1 Ekim 1916’da Ereğli’den dönerken Prenses Maria isimli bir Rus gemisinin saldırısına uğramıştır. Hasar gören gemideki malzemeler karaya çıkarılmıştır. Vapurun onarımı için Hasköy Fabrikasına getirilmesi gerekiyordu. Bunun için Osmanlı yönetimine Şirketi Hayriye tarafından verildi ve yeniden onarıldı. Sefer yaptığı Hasköy önlerinde 1917’de de batmıştır.


Emirgân Vapuru

Emirgan Vapuru’nu Şehir Hatları İşletmesi’nin siparişi üzerine Hollanda’nın Kinderdijk’te L.Smith-Zoon’da 1951 yılına yapılmıştır. Vapur 283 grostonluk olup, 34,70 m. boyunda, 7.64 m. genişliğinde ve 2.70 m. derinliğinde idi. 12 mil kadar hız yapan bu vapurun 300 kişilik yolcu kapasitesi bulunuyordu. Beşiktaş Vapuru da bunun benzeri idi.

Emirgan ve Beşiktaş vapurları az sayıda yolcu taşımasından ötürü Adalar-Bostancı arasında uzun bir süre yolcu taşıdı. Ardından kadro dışı bırakılarak satılmıştır. Vapurların yeni sahipleri her ikisini de lokantaya dönüştürmüştür.


Bebek ve Göksu Vapurları

Bebek Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İskoçya’da Glaskow’daki Armstrong gemi tezgâhlarında birbirinin eşi iki vapur olarak yaptırılmıştır. Vapurların kendi başına İngiltere’den İstanbul’a kadar gelmesi sakıncalı görülmüş, bu yüzden sökülmüş parçalar halinde Hasköy Tersanesi’nde bir araya getirilmek üzere bir şilep ile yola çıkarılmıştır. Ancak, şilebin yolda batması üzerine vapurların parçaları yok olmuştur. Bunun üzerine yapımcı firma yenisini yaptırarak İstanbul’a göndermeyi kabul etmiştir. Bunun üzerine Bebek Vapuru ile eşi olan Göksu Vapuru 1905’te yapılmış ve aynı şekilde İstanbul’a getirilerek hizmete konulmuştur.

Bebek ve Göksu vapurları Şirketi Hayriye’nin en küçük vapurlarından olup, her ikisi de 65 grostonluk idi. Uzunlukları 21 m. genişliği 4.8 m., derinliği de 1.8 m. idi. Vapurların buhar makinesi 150 beygir gücünde idi. Tek uskurlu olan vapurlar saatte 8 mil yapıyorlardı. Her iki vapur da Boğaz’ın iki yakası arasında çalıştırıldı ve 9 Kasım 1963’te hizmet dışı bırakılmış, 27 Temmuz 1967’de sökülmüştür.


Altınkum Vapuru

Cumhuriyetin ilanından sonra Şirketi Hayriye tarafından İskoçya’da Glaskow’daki Fairfield Sihpbuilding Cop tezgâhlarında 1929 yılında yaptırılmıştır. Vapur 915 grostonluk olup, uzunluğu 46 m., genişliği 7.6 m., su kesimi de 2.9 m. idi. Vapurun 580 beygir gücünde iki buhar makinesi ile saatte 10 mil üzerinde hız yapabiliyordu.

İlk yapıldığı yıllarda baş tarafında ay yıldızlı kabartma süsleri vardı. Sonraki yıllarda bunlar bakımındaki zorluktan ötürü kaldırılmıştır. Boğaziçi’nde 1930’lu yıllarda sefer yapan bu vapur daha sonra Yalova’ya, Çınarcık’a eğlence seferleri için kullanılmıştır.

Şirketi Hayriye’nin tanınmış kaptanlarından Şeref Kaptan öldüğünde bu vapur ile Beykoz’a götürülmüştür.

Altınkum Vapuru 1984’te kadro dışı bırakılmış, 1987’de satılmıştır.


Asayiş Vapuru

Şirketi Hayriye tarafından Londra’da M.Wigram tezgâhlarında 1865’te yapılmıştır. Asayiş Vapuru Bahariye Vapuru’nun bir eşi olup, 70 beygir gücünde idi. Ahşap tekneli, yandan çarklı bir vapur olup, Hasköy fabrikasının baş mimarı Mehmet Efendi’nin gözetiminde monte edilerek 1865 yılında hizmete girmiştir.

İki Fransız firması 1908’de bu vapurda seyyar sinema oynatmak istemişti. Bunun üzerine römorkörle çekilerek Boğaziçi’nde, Adalar’da, Bakırköy’de ve İzmit Körfezi’nde uygun yerlere bağlanacak ve içerisinde sinematografi gösterileri yapılacaktı. Ancak, Sultan II. Abdülhamit bunu sakıncalı görerek izin vermemiştir. Bundan sonra Asayiş Vapuru 1914’te kadro dışı bırakılmış, I.Dünya Savaşı sırasında yeniden hizmete sokulmuş, 1919 yılında da sökülmek üzere satılmıştır.


Boğaziçi Vapuru

Boğaziçi Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İskoçya Glaskow’daki Fairfields Shipbuilding Cop tezgâhlarında 1910 yılında yaptırılmıştır. Aynı yıl İstanbul’a getirilmiş ve hizmete sokulmuştur. Vapur 433 grostonluk olup, uzunluğu 48.8 m., genişliği 7.9 m., derinliği de 2.4 m. idi. 455 beygir gücünde iki buhar makineli ve çift uskurlu idi. Saatte 12.5 mil hız yapıyordu. Bu vapurun bir eşi Sarayburnu Vapuru’dur.

Boğaziçi iskeleleri arasında çalışmış, 1981’de hizmet dışı bırakılmış ve yüzer lokanta haline getirilerek önce Marmaris’te, sonra da İstanbul’da bu şekilde kullanılmıştır. Vapur 29 Eylül 1980’de yanmış, üst kamaraları kaldırılmış ve Boğaziçi Eğlence Gemisi’ne dönüştürülmüştür.


Sarayburnu Vapuru

Sarayburnu Vapuru eşi Boğaziçi Vapuru ile birlikte Şirketi Hayriye tarafından İskoçya’nın Glaskow’da Fairfield Shipbuilding Cop. Firması tezgâhlarında 1910 yılında yaptırılmıştır.

Sarayburnu Vapuru 434 grostonluk olup, 46 m. uzunluğunda, 7.9 m. genişliğinde idi. Vapurun su kesimi 2.4 m. idi. Vapur iki adet 450 beygir gücünde buhar makinesi ile çalışıyordu. Çift uskurlu olan vapur saatte 12.5 mil hız yapıyordu.

Aziz Kaptan’ın süvariliğinde 1910’da hizmete giren Şirketi Hayriye’nin Münakalat Vekâleti (Ulaştırma Bakanlığı) tarafından satın alınması üzerine Sarayburnu Vapuru Devlet Deniz Yolları İşletmesi Umum Müdürlüğü’nce 74 yıl Boğaziçi’nde yolcu taşımıştır. 29 Mart 1989’da hizmet dışı bırakılmış, satışa çıkarılmış, Hürriyet Gazetesi sahibi Haldun Simavi tarafından satın alınarak Pendik Tersanesi’nde iki bacalı lüks bir gezinti teknesine dönüştürülmüştür. Buhar makineleri ile kazan daireleri yerine dizel motorları yerleştirilmiştir. 1993 yılında Kuruçeşme’de bağlı bulunduğu sırada bir sabotaj sonucu yanmıştır.

Günümüzde aynı ismi taşıyan Sarayburnu Vapuru Haliç Tersanesi’nde yapılmıştır. Bu vapur 456 grostonluk, 208 net tonluktur. Uzunluğu 58.2 m., genişliği 10.6 m., su kesimi de 2.4 m. dir. Vapurun her biri 750 beygirlik ikişer dizel motoru vardır. Çift uskurlu olan vapur saatte 14 mil hız yapmaktadır. Yolcu kapasitesi 1.500’dür.


Sütlüce Vapuru

Sütlüce Vapuru Şirketi Hayriye tarafından Fransa’nın Dunkerque’de Atl.& Chant De France tezgâhlarında 1909 yılında buharlı yolcu vapuru olarak yapılmıştır. Vapur 521 grostonluk olup, 44.2 m. uzunluğunda, 7.3 m. genişliğinde, 3 m. de su kesimi vardır. Vapurun 645 beygir gücünde iki adet buhar makinesi bulunuyordu. Çift uskurlu olup, saatte 10.5 hız yapıyordu.

Sütlüce Vapurunun Hünkâr İskelesi, Sultaniye ve Küçüksu isimli üç benzeri vardı. I.Dünya Savaşı sırasında ordu hizmetine verilmiş, 13 Kasım 1917’de Karadeniz’de İğneada önlerinde Bylkiy ile Bystryi isimli iki Rus savaş gemisinin saldırısı ile hasar görmüştür. Bundan sonra kısmen onarılmış, Varna’ya doğru yoluna devam etmiş, şiddetli fırtına yüzünden karaya oturmuştur. Bundan sonra İstanbul’dan gönderilen bir römorkör ve Prens Boris isimli Bulgar vapuru tarafından çekilerek İstanbul’a getirilmiştir. Hasköy Fabrikalarında onarıldıktan sonra 1919 yılında yeniden hizmete girmiştir. 65 yıl aralıksız çalışmış, 1974’te hizmet dışı bırakılmış ve satılmıştır. Ardından yenilenerek 397 grostonluk kuru yük teknesi haline getirilmiştir. Motorları dizele dönüştürülmüş, 1975’te Hızır Kaptan ismi ile, sonra da Tamanlar ismi ile özel olarak çalıştırılmıştır.


Kabataş Vapuru

Kabataş Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1938’de satın alınmıştır. Hollanda’da 1910 yılında yapılan bu vapur Haliç Tersanesi’nde araba vapuru haline getirilmiştir. Kabataş 61 groston ağırlıkta çelik saçtan bir tekneye sahipti. Eski kazan ve makineleri 120 beygir gücünde dizel bir motorla değiştirilmiştir.

Moda, Burgaz, Kadıköy Vapurları

Moda Vapuru Osmanlı Seyr-i Sefahin idaresi tarafından Fransa, Marsilya’da Atl & Chantier de Provence Port de Bouc tezgâhlarında 1912’de buharlı yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır. Moda Vapurunun Burgaz ile Kadıköy isimli iki benzeri daha vardır. 1928’de bu vapurların Kalamış ve Heybeliada isimli iki eşi daha yaptırılmıştır.

Bu vapurlar 697 grostonluk olup, uzunlukları 61.2 m., genişlikleri 9.1 m., su kesimleri de 3.4 m. idi. Vapurlar 700 beygirlik iki buhar makineli idi. Çift uskurlu olup, saatte 10 mil hız yapıyorlardı.

Köprü-Kadıköy, Köprü-Adalar-Yalova hatlarında çalışmışlardır. Moda Vapuru 15 Aralık 1967’de hizmet dışı bırakılmış, 31 Mayıs 1968’de Hüseyin Bingöl firmasına satılmıştır.

Günümüzdeki Moda Vapuru Haliç Tersanesi’nde motorlu yolcu vapuru olarak 1986’da yapılmıştır. Bu vapur 456 grostonluk olup, 58.2 m. uzunluğunda, 10.6 m. genişliğindedir. Su kesimi ise 2.4 m. dir. Pendik-Sulzer yapımı 750 beygir gücünde i,ki adet dizel motorla çalışmaktadır. Çift uskurlu olan bu vapur saatte 14 mil hız yapmaktadır. 1.500 yolcu kapasitelidir.


Kalender Vapuru

Kalender Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere Newcastle’de, Hawthorn, Leslie&Co. Ltd. tezgâhlarında buharlı yolcu vapuru olarak 1911’de yapılmıştır. Vapur 453 grostonluk olup, 46.4 m. uzunluğunda, 7.9 m. genişliğinde idi. Su kesimi 3.1 m. idi. 440 beygir gücünde iki buhar makinesi vardı. Çift uskurlu olan vapur saatte 12.5 mil hız yapıyordu.

Boğaziçi’nde yolcu taşıyan bu vapur 1981’de Gezici Atatürk Müzesi haline getirilmiştir. 25 Haziran 1984’te hizmet dışı bırakılmış, 1986’da da satılmıştır.

Bu vapurun Güzelhisar isimli bir de eşi bulunuyordu.




Kalamış Vapuru

Kalamış Vapuru Türkiye Seyr-i Sefain İdaresi tarafından Fransa, Marsilya’da Chantiers de Provence Port de Bouc tezgâhlarında 1928’de eşi Heybeliada Vapuru ile birlikte yapılmıştır. Daha sonra aynı tezgâhlarda Burgaz, Kadıköy, Moda vapurları da yapılmıştır.

Kalamış Vapuru 699 grostonluk olup, 61.2 m. uzunluğunda 9.2 m. genişliğinde, su kesimi de 3.3 m. idi. Her biri 350 beygir gücünde olmak üzere iki buhar makinesi olan vapur çift uskurlu, saatte 10 mil hız yapacak kapasitede idi.

Kalamış Vapuru 1960 yılında kadro dışı bırakılarak satılmıştır. Kalamış isimli günümüzdeki vapur ise Haliç Tersanesinde motorlu olarak 1987 yılında yaptırılmıştır. Bu vapur 456 grostonluk olup, 1500 yolcu kapasitelidir. Uzunluğu 58.2 m., genişliği de 10.6 m. dir. Su kesimi ise 2.4 m. dir. Pendirk-Suzer yapımı 759 beygir gücünde iki adet dizel motor ile çalışmakta olup, saatte 14 mil hız yapmaktadır.


Tarabya Vapuru

Tarabya Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Tarabya Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Beylerbeyi Vapuru

Beylerbeyi Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Beylerbeyi Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Tophane Vapuru

Tophane Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Tophane Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Beşiktaş Vapuru

Beşiktaş Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Beşiktaş Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


İstinye Vapuru

İstinye Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

İstinye Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Kandilli Vapuru

Kandilli Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Kandilli Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Beykoz Vapuru

Beykoz Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Beykoz Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1875’te Osmanlı Bahriyesine satılarak Gör ismi verilmiştir.


Anadolu Vapuru

Anadolu Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Anadolu Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1858 yılında Haliç Tersanenin hizmet işlerinde kullanılmaya başlandı ve 1865’te de hizmet dışı bırakılmıştır.


Galata Vapuru

Galata Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1860 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Galata Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1860 yılında hizmete girmiş, 1902’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Büyükdere Vapuru

Büyükdere Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1860 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Büyükdere Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1860 yılında hizmete girmiş, 1899’da da hizmet dışı bırakılmıştır.


Beyazıt Vapuru

Büyükdere Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1863 yılında yaptırılmıştır.

Beyazıt Vapuru ahşap, yandan çarklı yolcu vapuru olup, 1863’te hizmete girmiş, 1898’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Büyükada Vapuru

Büyükada Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1863 yılında yaptırılmıştır.

Büyükada Vapuru ahşap, yandan çarklı yolcu vapuru olup, 1863’te hizmete girmiş, 1898’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Bahariye Vapuru

Bahariye Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1865 yılında yaptırılmıştır.

Bahariye Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1865’te hizmete girmiş, 1905’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Seyyar Vapuru

Seyyar Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1869 yılında yaptırılmıştır.

Seyyar Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1869 yılında hizmete girmiş, 1903’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Terakki Vapuru

Terakki Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1869 yılında yaptırılmıştır.

Terakki Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1869 yılında hizmete girmiş, 1914’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Sürat Vapuru

Sürat Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1869 yılında yaptırılmıştır.

Sürat Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1869 yılında hizmete girmiş, 1902’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Tayyar Vapuru

Tayyar Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1869 yılında yaptırılmıştır.

Tayyar Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1869 yılında hizmete girmiş, 1903’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Azimet Vapuru

Azimet Vapuru Şirketi Hayriye tarafından Londra’da Maudslay Sons & Field tezgâhlarında 1870 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Azimet Vapuru ahşap, yandan çarklı 1870’te hizmete girmiş, 1911’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Rahat Vapuru

Rahat Vapuru Şirketi Hayriye tarafından Londra’da Maudslay Sons & Field tezgâhlarında 1870 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Rahat Vapuru ahşap, yandan çarklı 1870’te hizmete girmiş, 1914’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Selamet Vapuru

Selamet Vapuru Şirketi Hayriye tarafından Londra’da Maudslay Sons & Field tezgâhlarında 1870 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Selamet Vapuru ahşap, yandan çarklı 1870’te hizmete girmiş, 1902’de de hizmet dışı bırakılmıştır. 1915 yılında yeniden kadroya alınmış, Osmanlı donanmasının yönetiminde iken 1915’de bir Rus muhribi tarafından batırılmıştır.


Sahilbent Vapuru

Sahilbent Vapuru Şirketi Hayriye tarafından Londra’da Maudslay Sons & Field tezgâhlarında 1871 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Sahilbent Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı 1872’de hizmete girmiş, 1959 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.






Meymenet Vapuru


Meymenet Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1872 yılında İngiltere’den parçaları getirilerek Hasköy Fabrikasında monte edilmiştir

Meymenet Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı 1872’de hizmete girmiş, 1905 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Nüzhet Vapuru

Nüzhet Vapurunun parçaları Şirketi Hayriye tarafından 1872 yılında İngiltere’den getirilerek Hasköy Fabrikasında monte edilmiştir

Nüzhet Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı 1872’de hizmete girmiş, 1905 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Meserret Vapuru

Meserret Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1872 yılında İngiltere, Londra’da R. & H.Green tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Meserret Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1872 yılında hizmete girmiş, 1905’te bir yangın sonucu yanmıştır.


Nusret Vapuru

Nusret Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1874 yılında İngiltere, Londra’da R. & H.Green tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Nusret Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1874 yılında hizmete girmiş, 1916 yılında bir Rus deniz altısı tarafından tahrip edilmiştir.






Gayret Vapuru

Gayret Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1872 yılında İngiltere, Londra’da R. & H.Green tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Gayret Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1872 yılında hizmete girmiş, 1915 yılında bir Rus savaş gemisi tarafından batırılmıştır.


Refet Vapuru

Refet Vapurunun parçaları Şirketi Hayriye tarafından 1872 yılında İngiltere’den getirilerek Hasköy Fabrikasında monte edilmiştir

Refet Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı 1872’de hizmete girmiş, 1905 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Amed Vapuru

Amed Vapurunun parçaları Şirketi Hayriye tarafından 1872 yılında İngiltere’den getirilerek Hasköy Fabrikasında monte edilmiştir

Amed Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı 1872’de hizmete girmiş, 1905 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


İşgüzar Vapuru

İşgüzar Vapurunun parçaları Şirketi Hayriye tarafından 1881 yılında İngiltere’den getirilerek, İstanbul’da Hasköy Fabrikasında monte edilmiştir

İşgüzar Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı 1881’de hizmete girmiş, 1930 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Mirgün Vapuru

Mirgün Vapuru, parçaları Şirketi Hayriye tarafından 1881 yılında İngiltere’den getirilerek, İstanbul’da Hasköy Fabrikasında monte edilmiştir

Mirgün Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı 1881’de hizmete girmiş, 1910 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


İhsan Vapuru

İhsan Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1890 yılında İngiltere, Londra’da R. & H.Green tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

İhsan Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1890 yılında hizmete girmiş, 1916 yılında bir Rus deniz altısı tarafından tahrip edilmiştir.






Şükran Vapuru

Şükran Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1890 yılında İngiltere, Londra’da R. & H.Green tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Şükran Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1890 yılında hizmete girmiş, 1915 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.






Neveser Vapuru


Neveser Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, Londra’da J.W.Thames tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Neveser Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1890 yılında hizmete girmiş, 1917 yılında Sakarya Nehri girişinde batmıştır.


Rehber Vapuru

Rehber Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, Londra’da J.W.Thames tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Rehber Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1890 yılında hizmete girmiş, 1915 yılında Sakarya Nehri girişinde batmıştır.


****net Vapuru

****net Vapuru Şirketi Hayriye tarafından, 1893 yılında İskoçya, Glaskow’da Napier Shanks & Bell tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

****net Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1893 yılında hizmete girmiş, 1916 yılında Karadeniz Ereğlisi limanında batmıştır.


Resanet Vapuru

Resanet Vapuru Şirketi Hayriye tarafından, 1892 yılında İskoçya, Glaskow’da Napier Shanks & Bell tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Resanet Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1892 yılında hizmete girmiş, 1916 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Resan Vapuru

Resan Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1895 yılında İngiltere, Londra’da R. & H.Green tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.
Resan Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1895 yılında hizmete girmiş, 1916 yılında da hizmet dışı kalmıştır.


Rüçhan Vapuru

Rüçhan Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1895 yılında İngiltere, Londra’da R. & H.Green tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Rüçhan Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı idi. 1896 yılında hizmete girmiş, 1916 yılında da hizmet dışı kalmıştır.


Dilnisin Vapuru

Dilnisin Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1903 yılında İskoçya, Glasgov’da Fairfield Shipb. Cop tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Dilnisin Vapurunun teknesi çelik saçtan, yandan çarklı, tek uskurlu idi. 1903 yılında hizmete girmiş, 1966 yılında da hizmet dışı kalmıştır.


Hale Vapuru

Hale Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1904 yılında İskoçya, Glasgov’da Fairfield Shipb. Cop tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Hale Vapuru yandan çarklı, tek uskurlu idi. 1904 yılında hizmete girmiş, 1919 yılında sökülmek üzere satılmıştır.


Seyyale Vapuru

Seyyale Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1903 yılında İskoçya, Glasgov’da Fairfield Shipb. Cop tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Seyyale Vapuru, yandan çarklı, tek uskurlu idi. 1904 yılında hizmete girmiş, 1924 yılında sökülmek üzere satılmıştır.







Süreyya Vapuru

Süreyya Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1905 yılında İskoçya, Glasgov’da Fairfield Shipb. Cop tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Süreyya Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı, tek uskurlu idi. 1905 yılında hizmete girmiş, 26 Haziran 1967 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.






Sihap Vapuru


Sihap Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1905 yılında İskoçya, Glasgov’da Fairfield Shipb. Cop tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Sihap Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı, tek uskurlu idi. 1905 yılında hizmete girmiş, 8 Ekim 1965’de de hizmet dışı bırakılmıştır.






Tarabya Vapuru


Tarabya Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1906 yılında İskoçya, Glasgov’da Fairfield Shipb. Cop tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Tarabya Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı, tek uskurlu idi. 1906 yılında hizmete girmiş, 1964 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Nimet Vapuru

Nimet Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1906 yılında İskoçya, Glasgov’da Fairfield Shipb. Cop tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Nimet Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı, tek uskurlu idi. 1906 yılında hizmete girmiş, 1964 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.






Rağbet Vapuru


Rağbet Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1907 yılında İngiltere Newcastele'de, Armstrong Ship. Cop tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Rağbet Vapurunun teknesi çelik saçtan, yandan çarklı, çift uskurlu idi. 1907 yılında hizmete girmiş, 1966 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Sultaniye Vapuru

Sultaniye Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1909 yılında Fransa, Dunkerque'de Atl.& Chantier de France tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Sultaniye Vapurunun teknesi çelik saçtan, yandan çarklı, çift uskurlu idi. 10 Temmuz1916 tarihinde batmıştır.






Küçüksu Vapuru

Küçüksu Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1910 yılında Fransa, Dunkerque'de Atl.& Chantier de France tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Küçüksu Vapurunun teknesi çelik saçtan, yandan çarklı, çift uskurlu idi. 30 Temmuz1975'de hizmet dışı bırakılmıştır.


Güzelhisar Vapuru

Güzelhisar Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1911 yılında Ingiltere, Newcastele'de Hawthorn, Leslie & Co tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Güzelhisar Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı, çift uskurlu idi. 1984 yılında hizmet dışı bırakılmıştır.





Ziya Vapuru

Ziya Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1911 yılında Fransa, Dunkerque'de Atl.& Chantier de France tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Ziya Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı, çift uskurlu idi. 1983 yılında, Hasan Kazankaya tarafından satın alınarak yüzer lokantaya dönüştürülmüştür.


Hüseyin Hakkı Vapuru

Hüseyin Hakkı Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1911 yılında Fransa, Dunkerque'de Atl.& Chantier de France tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Hüseyin Hakkı Vapurunun teknesi saçtan, yandan çarklı, çift uskurlu idi. 1983 yılında Göztepe ismi ile hizmet dışında bırakılmıştır.


Üsküdar Vapuru

Üsküdar Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1927 yılında Almanya'da Elbing'de F.Schichau GmbH tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Üsküdar Vapurunun teknesi çelik saçtan idi. Vapur 1 Mart 1958’de İzmit Körfezi’nde Gölcük yakınlarında fırtınada batmıştır.





Rumelikavağı Vapuru


Rumelikavağı Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1927 yılında Almanya'da Elbing'de F.Schichau GmbH tezgâhlarında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Rumelikavağı Vapurunun teknesi çelik saçtan idi. Vapur, 2 Kasım 1984’te hizmet dışı bırakılmıştır.


Kocataş Vapuru

Kocataş Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1937 yılında Hasköy Tersanesinde yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Kocataş Vapurunun teknesi çelik saçtan idi. Vapur, 14 Kasım 1984’te hizmet dışı bırakılmıştır.


Sarıyer Vapuru

Sarıyer Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1938 yılında Hasköy Tersanesinde yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.

Sarıyer Vapurunun teknesi çelik saçtan idi. Vapur, 14 Kasım 1983’te hizmet dışı bırakılmıştır.


Beykoz Vapuru

Beykoz Vapuru Hasköy Tersanesi’nde 1955’te yapılmıştır. Şirketi Hayriye’nin aynı isimde 1857’de İngiltere’de inşa edilmiş 288 grostonluk yandan çarklı bir vapuru vardı.

Beykoz Vapuru1959 yılında hizmete girmiştir. Vapur 450 grostonluk olup, 47 m. boyunda, 8,50 m. genişliğindedir. Vapurun iki adet Fiat dizel motoru vardır ve çift uskurludur. Saatte 13–14 mil hız yapmaktadır.

Bu vapurun Hasköy ve Vaniköy isimli, iki eşi daha bulunmaktadır.


Beylerbeyi Vapuru

Beylerbeyi Vapuru, Hollanda’nın Denhaak kentinde 1955 yılında Industrieele Handels Combinatie tezgâhlarında yaptırılmıştır. Bu vapur 483 grostonluk olup, 46.46 m. boyunda, 9.80 m. genişliğindedir. İki motorlu çift uskurludur.

Şirketi Hayriye’nin ilk vapurlarından biri olan yandan çarklı Beylerbeyi de aynı ismi taşıyordu.

Bu vapurun Yeniköy ve İstinye isimli iki benzeri vardır.


Sarayburnu Vapuru

Sarayburnu Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1985 yılında şehit tipinde yaptırılmıştır. Vapur 456 gros, 208 net tonluktur. Vapurun uzunluğu 58.2 m., genişliği 10.6 m. dir. Su kesimi ise 2.4 m. dir. Pendik-Sulzer yapımı 750 beygir gücünde iki adet dizel motoru vardır.

Çift uskurlu olup, saatte 14 mil hız yapmaktadır.


Paşabahçe Vapuru

Paşabahçe Vapuru İtalya Taranto’da, Cantieri Navale di Taranto’da 1952 yılında bahçe tipi vapurlar grubundan olarak yaptırılmıştır. Vapur 1.042 grostonluk olup, uzunluğu 74.5 m., genişliği 13.2 m. dir. Su kesimi ise 3.1 m. dir. İsviçre Sulzer yapımı her biri 1.600 beygir gücünde motoru vardır. Çift uskurlu olup, saatte 17–18 mil hız yapmaktadır.


Fenerbahçe Vapuru

Fenerbahçe Vapuru İngiltere’de Denny Dumbarton tezgâhlarında 1953 yılında yapılmıştır. Köprü, Adalar, Yalova, Sirkeci-Kadıköy hatlarında çalışmak üzere 14 Mayıs 1953’te hizmete girmiştir.

Vapur 994 grostonluk olup, uzunluğu 76.86 m., genişliği 12.00 m. dir. Derinliği 3.73. m.dir. Vapurun her biri 1.500 beygir gücünde iki adet Denny Sulzer motoru vardır. Çift uskurlu olan vapur saatte 17–18 mil hız yapmaktadır.

Osmanlı döneminde İdare-i Mahsusa’nın yandan çarklı bir Fenerbahçe vapuru daha vardı.


Çengelköy Vapuru

Çengelköy Vapuru İstinye Tersanesi’nde 1956 yılında köy tipi vapurların ilk örneği olarak yapılmıştır. Vapur 515 grostonluk olup, 44.5 m. boyunda, 8.60 m. genişliğindedir. Derinliği 3.15 m. dir. Danimarka yapımı iki adet Burmaister motoru vardır. Çift uskurludur.

Boğaziçi kıyılarında, Marmara’da ve İzmit Körfezi’nde seferler yapmaktadır.


Ortaköy Vapuru

Ortaköy Vapuru İstinye Tersanesi’nde 1958 yılında köy tipi vapurlar grubundan yapılmıştır. Vapur 515 grostonluktur.


Kanlıca Vapuru

Kanlıca Vapuru İngiltere’de 1960 yılında yaptırılmıştır. 781 grostonluktur. 1993’te hizmet dışı bırakılan Harbiye Vapuru’nun Kaptan Köşkü ve direği Kanlıca Vapuru’na monte edilmiştir.

Eski buharlı gemilerden olan Kanlıca Vapuru bugün hizmet dışı bırakılmış olup, Camialtı Tersanesi’nde bağlı bulunmaktadır.


Kuzguncuk Vapuru

Kuzguncuk Vapuru İngiltere’de 1960 yılında yaptırılmıştır. Vapur 781 grostonluk olup, yakın tarihlerde hizmet dışı bırakılmıştır.


Ataköy Vapuru

Ataköy Vapuru İskoçya, Glaskow’da Fairfield Ship Building Cop. Tezgâhlarında 1961 yılında yaptırılmıştır. Vapur 780 grostonluk olup, 69.9 m. uzunluğunda, 13.6 m. genişliğinde olup, su kesimi 2.6 m. dir. 800 beygir gücünde iki motoru vardır. Kazan akaryakıtla ısıtılmakta olup, çift uskurludur.

Daha çok Köprü-Kadıköy arasında hizmet vermiştir. Ataköy Vapuru 23 Ocak 2004’te Karadeniz Ereğlisi’nde Bozhane limanında demirli olduğu sırada, çıkan fırtınada halatların kopması sonucu batmıştır.


İnkılâp Vapuru

İnkılâp Vapuru İngiltere’de 1961 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır. Vapur 781 grostonluktur.

Günümüzde çok eski buharlı gemilerden olduğundan hizmet dışı bırakılmış olup, Camialtı Tersanesi’nde bağlı bulunmaktadır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclis kararı ile Yalova Belediyesi’ne verilen İnkılâp Vapuru, Yalova Belediyesi’nce kafe, restoran olarak kullanılacaktır.







Harbiye Vapuru


Harbiye Vapuru İngiltere’de 1961 yılında yaptırılmıştır. 781 grostonluktur. Harbiye 1993’te hizmet dışı bırakılmıştır.


Turan Emeksiz Vapuru

Turan Emeksiz Vapuru İngiltere’de 1961 yılında yolcu vapuru yaptırılmıştır. 27 Mayıs 1960 devriminde şehit olan Turan Emeksiz’in ismi bu vapura verilmiştir.

Vapur Boğaz hattında Kadıköy-Eminönü arasında hizmet vermiştir. Günümüzde Turan Emeksiz Vapuru Deniz Ticaret Odası kayıtlarına göre; Bursa Güzelyalı Belediyesi’nde görünmektedir.


Teğmen Ali İhsan Kalmaz Vapuru

Teğmen Ali İhsan Kalmaz Vapuru İngiltere’de 1961 yılında yapılmıştır. 27 Mayıs 1960 devriminde İçişleri Bakanlığı’nın ele geçirilmesi sırasında şehit düşmüştür. Vapur 781 grostonluktur.

Turan Emeksiz Vapuru’nun bir eşidir. Eski buharlı yolcu taşıma vapurlarından olup, günümüzde hizmet dışı bırakılmıştır. Bugün Camialtı Tersanesi’nde bağlı bulunmaktadır.


Maltepe Vapuru

Maltepe Vapuru Osmanlı Seyr-i Sefain İdaresi tarafından Almanya Danzig’deki Ş.W.K.Larwitter tezgâhlarına 1914 yılında ısmarlanan dört yolcu vapurundan birisi idi. Bu vapurlar Bostancı, Pendik ve Kartal isimlerini taşıyordu. Bunlardan Kartal’ın ismi Maltepe olarak değiştirilmiştir.

Maltepe Vapuru 504 grostonluk olup, 50.4 m. uzunluğunda, 7.9 m. genişliğinde idi. Vapurun 650 beygir gücünde iki buhar makinesi vardı. Çift uskurlu olup, saatte 12 mil hız yapıyordu. Bu vapur I. Dünya Savaşı nedeni ile 1921 yılında teslim alınabilmiştir.

Köprü-Kadıköy, Köprü-Adalar-Yalova hatlarında çalışırken 1954’te Yalova Yelkenkaya Mevkiinde karaya oturmuş ve hizmet dışı bırakılmıştır. Kazan ve makineleri o sırada yapılmakta olan Kartal Araba Vapurunda kullanılmış, teknesi de sökülerek satılmıştır.

Günümüzdeki Maltepe yolcu vapuru İstinye Tersanesi’nde 1962 yılında yaptırılmıştır. Vapurun uzunluğu 67 m., genişliği 12.5 m. olup, su kesimi 2.6 m. dir. İtalya Fiat yapımı 750 beygir gücünde iki dizel motoru vardır. Çift uskurlu olup saatte 14 mil hız yapmaktadır.


Suadiye Vapuru

Suadiye Vapuru İstinye Tersanesi’nde 1964 yılında yolcu vapuru olarak yapılmıştır. Vapur 588 grostonluktur.

Bir yangın geçirmiş olup, hizmet dışı bırakılmıştır. Bugün Camialtı Tersanesi’nde bağlı bulunmaktadır.


İnciburnu (Barış Manço)Vapuru

İnciburnu Vapuru Camialtı Tersanesi’nde 1973 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır. Vapur 610 grostonluktur. Vapur çift motorlu ve çift uskurludur.

1999 yılında bakım ve onarım için alındığı Pendik Tersanesi’nde makine dairesinde çıkan ufak bir yangında hasar görmüş ve onarılmıştır. Bu arada ismi Barış Manço olarak değiştirilmiştir.


Sedefadası (Prof. Dr. Aykut Barka) Vapuru

Sedefadası Vapuru Camialtı Tersanesi’nde 1973 yılında yaptırılmıştır. Vapurun ismi daha sonra Prof. Dr. Aykut Barka olarak değiştirilmiştir. Vapur 610 grostonluktur. Çift motorlu ve çift uskurludur.

İnkılâp Vapuru ile 18 Temmuz 2001’de Haydarpaşa mendireği önünde dümen kilitlenmesi nedeni ile çarpışmıştır.








Bostancı Vapuru

Bostancı Vapuru Şehir Hatları İşletmesi tarafından 1974’te Camialtı Tersanesi’nde yaptırılmıştır. Vapur 610 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur. Daha çok Köprü-Kadıköy, Köprü-Adalar arasında hizmet vermiştir. Bu vapurun İnciburnu (Barış Manço) ve Sedefadası isimli iki benzeri daha bulunmaktadır.

Bostancı ismi 1956’da yapılan deniz otobüsüne de verilmiştir. Bu deniz otobüsü 32 m. boyunda, 6.6 m. genişliğinde 190 yolcu kapasitelidir.


Şehit Adem Yavuz Vapuru

Şehit Adem Yavuz Vapuru Haliç Tersanesi’nde yaptırılmıştır. Kıbrıs Harekâtı sırasında şehit düşen Adem Yavuz’un ismi bu vapura verilmiştir.

Vapur 456 grostonluk, çift motorlu ve çift uskurludur.


Şehit Karaoğlanoğlu Vapuru

Şehit Karaoğlanoğlu Haliç Tersanesi’nde 1977 yılında yaptırılmıştır. Kıbrıs Harekâtı sırasında şehit düşen Albay Karaoğlanoğlu’nun ismi bu vapura verilmiştir.

Vapur 456 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.


Şehit Sami Akbulut Vapuru

Şehit Sami Akbulut Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1977 yılında yapılmıştır. 456 grostonluk olan vapur, çift motorlu ve çift uskurludur.

Vapur hizmet dışı bırakılmış olup, yakın tarihlerde İDO yönetimi tarafından yenilenme çalışmaları yapılmaktadır.


Şehit Temel Şimşir Vapuru

Şehit Temel Şimşir Vapuru İstinye Tersanesi’nde 1977 yılında yapılmıştır. Vapur 456 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.


Şehit Caner Gönyeli Vapuru

Şehit Caner Gönyeli Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1977 yılında yapılmıştır. Vapur 456 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.

Kıbrıs Harekâtı sırasında şehit düşen Teğmen Caner Gönyeli’nin ismi bu vapura verilmiştir.


Şehit Necati Gürkaya Vapuru

Şehit Necati Gürkaya Vapuru 1977 yılında Haliç Tersanesi’nde yapılmıştır. Vapur 456 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.


Şehit İlker Kartel Vapuru

Şehit İlker Kartel Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1980 yılında yapılmıştır. Vapur 456 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.


Şehit Mustafa Aydoğdu Vapuru

Şehit Mustafa Aydoğdu Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1981 yılında yapılmıştır. Vapur 456 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.


Şehit Metin Sülüs Vapuru

Şehit Metin Sülüs Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1986 yılında yapılmıştır. Vapur 456 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.


Hamdi Karahasan Vapuru

Hamdi Karahasan Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1980 yılında yapılmıştır. Vapur 456 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.


Aydın Güler Vapuru

Aydın Güler Vapuru İstinye Tersanesi’nde 1981 yılında yolcu vapuru olarak yapılmıştır. Vapur 456 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.


Karşıyaka Vapuru

Karşıyaka Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1985 yılında yaptırılmıştır. Vapur 490 grostonluk olup çift motorlu ve çift uskurludur.


Bayraklı Vapuru

Bayraklı Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1985 yılında İzmir Şehir Hatları İşletmesi için yaptırılmıştır. Sonra da İstanbul Şehir Hatlarının hizmetine verilmiştir. Bu Vapur Şehit Adem Yavuz ve Sarayburnu vapurlarının bir eşidir.

Vapur 490 grostonluk olup, Sulzer tipi 750 beygir gücünde çift motorlu ve çift uskurludur. Uzunluğu 58.2 m., genişliği 10.6 m. dir.


Caddebostan Vapuru

Caddebostan Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1987 yılında yapılmıştır. Vapur 456 grostonluk olup, 58.2 m. boyunda, 10.6 m. genişliğindedir. İki adet 750 beygir gücünde motoru olup, çift uskurludur. Saatte 14 mil hız yapmaktadır.

İstinye Tersanesi’nde aynı isimde bir de deniz otobüsü yapılmıştır.


Mehmet Akif Ersoy Vapuru

Mehmet Akif Ersoy Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1988 yılında yapılmıştır. Vapur 307 grostonluk olup, çift motorlu ve çift uskurludur.


Rumelifeneri Vapuru

Rumelifeneri Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1988 yılında yapılmıştır. Vapur 307 grostonluk olup, çift motorlu, çift uskurludur.


Anadolufeneri Vapuru

Anadolu Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1988 yılında yapılmıştır. Vapur 304 grostonluk olup, çift motorlu, çift uskurludur.


Kilyos Vapuru

Kilyos Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1988 yılında yapılmıştır. Vapur 304 grostonluk olup, çift motorlu, çift uskurludur.


Kızıltoprak Vapuru

Kızıltoprak Vapuru İstinye Tersanesi’nde 1988 yılında yapılmıştır. Vapur 307 grostonluk olup, çift motorlu, çift uskurludur.


Tuzla Vapuru

Tuzla Vapuru Alaybey Tersanesi’nde 1988’de yapılmıştır. Vapur 307 grostonluk olup, çift motorlu, çift uskurludur.


Bahçekapı Vapuru

Bahçekapı Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1989 yılında yaptırılmıştır. Vapur 658 grostonluk olup, 78.4 m. boyunda, 11.6 m. genişliğindedir. Pendik-Sulzer iki dizel motorlu olup, saatte 18 mil hız yapmaktadır.

Bu vapurun bir eşi de Fari. S. Korutürk vapurudur. Bahçekapı Vapuru Daha çok Kabataş-Yalova, Kabataş-Çınarcık ve Kadıköy-Sirkeci hatlarında çalışmaktadır.


Fahri Korutürk Vapuru

Fahri Korutürk Vapuru Haliç Tersanesi’nde 1989 yılında yaptırılmıştır. Vapur 658 grostonluk olup, 78.4 m. boyunda, 11.6 m. genişliğindedir. Pendik-Sulzer iki dizel motorlu olup, saatte 18 mil hız yapmaktadır.
Fırtına_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Sonforum'un önerileri

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Yeni Mesaj yazma yetkiniz aktif değil dir.
Mesajlara Cevap verme yetkiniz aktif değil dir.
Eklenti ekleme yetkiniz aktif değil dir.
Kendi Mesajınızı değiştirme yetkiniz aktif değil dir.

Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı


Saat: 02:42


lisanslı Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2022, Jelsoft Enterprises Ltd.
Forum SEO by Zoints
SonForum.org 2007-2023

2007-2023 © SonForum lisanslı bir markadır tüm içerik hakları saklıdır ve izinsiz kopyalanamaz, dağıtılamaz.

Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir.
5651 sayılı yasaya göre bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir.
5651 sayılı yasaya göre sitemiz mesajları kontrolle yükümlü olmayıp, şikayetlerinizi ve görüşlerinizi " İletişim " kısmından bize gönderirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır.



Bulut Sunucu Hosting ve Alan adı
webmaster blog