Çin'e ucuz işçilik için değil, artan tüketimden pay almaya gidiyoruz
Çin'e ucuz işçilik için değil, artan tüketimden pay almaya gidiyoruz
Endonezya, Tayland ve Çin'de satın almalarla büyüyen Sabancı Grubu şirketlerinden Kordsa, Asya Pasifik bölgesini düşük girdi maliyetleri dolayısıyla bir üretim merkezi olarak değil, potansiyel pazar olarak görüyor.
Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı, Doğu'ya kayışın asıl olarak, Çin ve Doğu Asya'daki bireysel gelirin ve tüketimin artacak olmasından kaynaklandığını belirterek, "Çin'e sadece ucuz işçilik için değil, önce Çin için gidiyoruz." dedi.
Güler Sabancı, Kordsa Global'in Tayland'ın Bangkok ve Endonezya'nın Jakarta şehirlerinde yer alan üretim tesislerinin tanıtıldığı basın gezisinde, Kordsa Global'in faaliyetleri, hedefleri hakkında değerlendirmelerde bulundu. Global ve güçlü bir şirket olabilmek için global bir marka ya da global bir teknolojiye sahip olunması gerektiğini vurgulayan Sabancı, endüstriyel bir ürün olan kord bezi üreten Kordsa Global'in böyle bir teknolojiye sahip olduğunu kaydetti. Sabancı'ya göre küresel olmak için bir diğer ön şart da global bir yönetim anlayışına sahip olmak. Bunun için insan faktörü ön planda geliyor. Teknoloji transferinin global bir şirketin kritik başarı faktörü olduğunu işaret eden Sabancı, "Biz dünyanın hemen hemen her bölgesinde müşterilerimize 'siz neredeyseniz biz oradayız' diyebildiğimiz gün, Kordsa'nın adını Kordsa Global olarak değiştirdik." ifadesini kullandı. Sabancı, Endonezya'da çoğunluk hissesini satın alarak bünyelerine dahil ettikleri Branta Mulia'ya ait fabrikanın, 1985-87 yılında Kordsa'dan ayrılan 5 kişinin çalışmalarıyla kurulduğunu kaydetti. Asya'ya gelişlerinin sadece üretim için olmadığını vurgulayan Sabancı, "Büyüyen yer Asya ve rakipler de Asya'da. Doğu'ya kaymaya sadece ucuz işçilik olarak bakarsak yanılırız. Doğu'ya kaymanın asıl sebebi, Çin ve Doğu Asya'daki bireysel gelirin ve tüketimin artacak olması. Çin'e sadece ucuz işçilik için değil, önce Çin için gidiyoruz. Çin ucuz işçilik açısından orta ve uzun vadede çok fazla dayanacağımız bir yer değil." şeklinde konuştu.
Kordsa Global Üst Yöneticisi (CEO) Mehmet Pekarun da şirketin faaliyetleri hakkında bilgi verdi. Buna göre, Avrupa, Ortadoğu ve Afrika, Asya Pasifik, Kuzey Amerika ve Güney Amerika'dan oluşan 4 bölgedeki 9 ülkede ve 11 tesiste, endüstriyel iplik, kord bezi ve tek kord üreten şirket, araç lastiği ve mekanik kauçuk sektörlerine takviye malzemesi sunuyor. 5 bine yakın çalışanı bulunan Kordsa Global'in 2007 yılındaki net satışı 925 milyon dolar. Bu sene yaklaşık yüzde 6 büyüme ile bu rakamı 1 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor. Şirket, asıl ürünü olan Naylon 66'da yüzde 40'a yakın pazar payına sahip.
Mehmet Pekarun, cirolarının yüzde 80'ini araç lastiğinden elde ettiklerini ve toplam cironun yüzde 50'sinin, lastik üretiminde büyük 5 dedikleri Goodyear, Michelin, Bridgestone, Continental ve Pirelli firmalarından geldiğini kaydetti. Teknolojiye verdikleri önemin altını çizen Pekarun, bu sene İzmit'te 5 milyon dolar yatırımla global teknoloji merkezi açtıklarını, bu operasyon için yıllık 6 milyon dolar harcama yapılacağını, Ar-Ge ekiplerinin sene sonunda 50 kişiye ulaşacağını açıkladı. Asya Pasifik operasyonlarına ilişkin de bilgi veren Pekarun, Tayland'ın, otomotiv üretim merkezi ve pazarı olarak Türkiye ile pek çok benzerliği bulunduğunu ifade ederek, Güneydoğu Asya'nın Detroit'i olarak görülen bu ülkede çok fazla otomotiv ve lastik yatırımı bulunduğunu söyledi. Hindistan'a yenilikçi hibrid ürünler sunma çalışmaları bulunduğunu ve bu çerçevede Yeni Delhi'de bir ofis açmayı planladıklarını vurgulayan Pekarun, "Bu bölgede ciromuzu 250 milyon dolara çıkarmayı hedefliyoruz. Çoğunluğu Çin'e olmak üzere 100 milyon dolar yatırım söz konusu." dedi. Bangkok, aa
|