|
Teknoloji - Bilim Teknolojiyle ve bilimle ilgili haberler, araştırma konuları burada |
|
Seçenekler | Stil |
|
01-06-2009, 16:17 | #1 |
50 YTL ile internette ne kadar tanıtım yapabilirsiniz?
Küçük firmalar, kobiler, yeni bir ürün sunan işletmelerin en büyük derdi tanıtım. Tanıtım yapmadan yeni müşteriler bulmak çok zor. İnternet üzerinden alçak gönüllü bütçeler ile ve metin bazlı reklamlarla tanıtım yapmanın bir avuç yolu var: Google Adwords, Facebook, Doğan Grubu’nun ADNet’i, Mynet’in Adklik’i ve aramıza yeni katılan Pilli İlan. Nokta’nın Virgül’ü de düşük bütçeler ile tanıtım yapabileceğiniz bir alan, ancak metin bazlı reklam alanlarından daha çok banner alanı pazarladıkları için bu deneyin dışında kalıyor.
Bu yazıyı, bütün bu servisleri 50,00 YTL’lik bir bütçe ile denemeye çalıştıktan sonra yazıyoruz. Servisler birbirinden olabildiğine farklı olduğu için, kampanyaların başarısına etki eden birçok farklı faktör olduğunun da farkındayız. Biz testimizi yaparken ortalama bir kullanıcının yapacağı seçimleri tahmin etmeye çalıştık. Hiçbir servisin uzmanı değiliz. Daha başarılı kampanyalar yaratabilmek için yapılması gerekenleri (büyük ihtimalle herkes gibi) bilmiyoruz. Google Adwords Google Adwords ile yapılabilecek harika şeyleri sitelerimizde görüyoruz. Ama bunları hayata geçirmek anlaşılan ayrı bir konu. Sanırız “Adwords Professional” şeklindeki mertebeler, sertifikalar boşuna değilmiş. Google yarattığınız ilanları konunuz ile ilgili arama sonuçları sayfasında ya da konunuz ile ilgili web sitelerinde yayınlayabiliyor. Bunu yapabilmek için öncelikle konunuzla ilgili bir terimler listesi üretmeniz gerekiyor. Bu listedeki terimler arandığında reklamınızın görünmesini istiyorsanız, her terim için ayrı bir minimum teklif girmeniz gerekiyor. Bu teklifler bir tıklama için gözden çıkarabileceğiniz ücretler olmalı. Ancak reklamlarınızın yayınlanabilmesi ya da iyi sıralarda çıkabilmesi için rakiplerinizin verdiği ilanlardan daha yüksek tıklama ücretleri verebiliyor olmalısınız. Rekabetin yüksek olduğu terimlerde tıklama ücretleri 10 dolarları bulabiliyor. Google, ayrıca reklamınıza tıklanınca gidilen web sayfasının da konu ile gerçekten ilgili olmasını istiyor. Eğer ulaştığınız sayfa konunuz ile ilgili anahtar kelimeler içermiyorsa minimum tıklama ücretlerini sizin ilanınız için çok pahalı yapabiliyor. Ayrıca direkt site hedefleyerek gösterim de yapabiliyorsunuz. Böyle yaptığınızda tık başına değil gösterim başına ücret ödüyorsunuz. Biz genel yayıncı ağında ve aramalarda gözükmeyi ve tıklama başına ödemeyi seçtik. Deneme için 37 terim ve günde 10$’lık bütçe ile verdiğimiz reklam 15 dakika içinde yayına girdi, ancak 1 saat sonra 37 terimimizden 25’i haddinden az tıklama ücreti teklifi yüzünden pasif konuma getirilmişti. Bazılarını tekrar aktif konuma getirmek için Adsense bizden tıklama başına 5.00$ istedi, vermedik. Geriye kalanlar için 0.20 – 0.50 arasında fiyatlar istedi, ne yapalım deyip, kabul ettik. Sonuç Kaç gün sürdü: 4,1 gün Kaç gösterim yaptık? (impression): 125.900 Kaç kez tıklandı? (clicks): 93 Tıklanma oranı neydi? (CTR): %0,07 Bir tık ne kadara maloldu? (CPC): 0,53 YTL 1000 gösterim ne kadara maloldu? (CPM): 0,39 YTL Adwords uzmanı olmadığımızı tekrarlayalım. Eminiz bilmediğimiz numaralar ile çok daha verimli bir tanıtım yapmak mümkündür. Ama Adwords o kadar karmaşık ki, becerebildiğimizin en iyisi bu oldu. Artılar: * Terim seçmeye yeterince emek harcarsanız nokta vuruş yapabiliyorsunuz. * Lokal gösterim mümkün. Yani haritadan seçerek, reklamım sadece Bursa’nın Nilüfer ilçesinde görünsün diyebiliyorsunuz. Eksiler: * Terim seçmeye çok emek harcamak gerekiyor. * Reklamınız hangi sitelerde ne kadar görünecek pek bilemiyorsunuz * Belli siteleri hedeflemiş olsanız bile, ilanınızın bu sitelerde ne kadar gösterildiğini bilemiyorsunuz. * Başta her şey çok ucuz olacak sanıyorsunuz, ancak seçtiğiniz terimlerdeki rekabet ya da Google’ın iniş sayfanızı ya da reklam metninizi beğenmemesi yüzünden birçok teriminiz minimum teklif 5.00$ gibi rakamlara yükseltilmeden gösterilmiyor. * Bunun bir doğru yolu varsa da bunca yıldır bilgisayarcı olmamıza rağmen çözemedik Facebook da önemli bir kanal. 3.5 milyon Türk’e ulaştığını iddia ediyor. Reklamınızın gösterileceği kitleyi detayları ile hedefleyebiliyorsunuz. Örneğin reklamım Türkler arasında 18-25 yaş arası bekar kadınlara gözüksün diyebiliyorsunuz. Ancak Facebook hedefleme sistemine ilgi alanlarını koymuş dahi olsa, Türk kullanıcılar ilgi alanlarını özenle bildirmediklerinden konuya göre hedefleme yapamıyorsunuz. Tıklama başına ya da her 1000 gösterim için fiyat teklifi yapabiliyorsunuz. Her tık’a ne kadar vereceğiniz sitenize gelen müşterilerin sizin için değerine bağlı. Örneğin bir şey satıyorsanız, kaç tıktan ne kadar gelir elde ettiğinizi biliyor olmalısınız. Bundan daha düşük bir teklifte bulunduğunuzda zarar etmiyorsunuz. Facebook’daki denememizde de günde 10$’lık bir bütçe belirledik. Her tık’a en fazla 0,17$ veririz dedik. Sonuç Kaç gün sürdü?: 4 gün Kaç gösterim yaptık? (impression): 818.902 Kaç kez tıklandı? (clicks): 251 Tıklanma oranı neydi? (CTR): %0,03 Bir tık ne kadara maloldu? (CPC): 0,19 YTL 1000 gösterim ne kadara maloldu? (CPM): 0,06 YTL Facebook’da insanlar reklamlara pek tıklamıyorlarmış. Ortaya bu çıkıyor. Sistem karmaşık değil ama performansı biraz düşük. Artılar: * Demografi hedefleyebiliyorsunuz. İlanımı belli yaş aralığındaki kadınlara göster diyebiliyorsunuz. * Sosyal aksiyonlar ekleyebiliyorsunuz. Arkadaşınız bu ilan ile ilgili bir facebookpage’in fan’ı ise ilan ile birlikte arkadaşınızın avatarı da gözüküyor. Bu da daha çok tıklatıyor. Eksiler: * İlgi alanına göre hedefleyemiyorsunuz. Zira Türk kullanıcılar ilgi alanlarını pek doldurmuyorlar * Tıklanma oranları pek düşük. Mynet Adklik Mynet Adklik’i kullanmayı beceremedik. O kadar fena. Bizden daha üyelik yaratmadan anahtar kelimeler seçmemizi istedi. Anahtar kelimeleri istediğiniz gibi giremiyorsunuz. Bir kelime giriyorsunuz, sistem size benzer başka kelimeler tavsiye ediyor, aralarından seçiyorsunuz. Adwords’de kullandığımız terimleri girdik, ilanımızı yarattık, 50YTL ödedik, ama ilanımızı nasıl yayına sokacağımızı bulamadık. Bir gün geçti, hala herhangi bir gösterim yapmış değildi. Üstelik arayüzde #keyword_exists# #cc_amount# #montant_1# 18.00% #montant_2# böyle başlıklar var. Gerçekten hiçbir şey anlaşılmıyor. İki gün sonra Mynet’ten, ilanımızı bu haliyle yayınlayamayacaklarına dair bir mail geldi. Mailde "aşağıdaki sebepten yayınlayamıyoruz" yazıyordu. Ancak aşağıda bir sebep yoktu. Pilli İlan reklamı verdiğimiz için, rekabet yüzünden yayınlamadıklarına kanaat getirdik (doğal bir şey). İlanı sosyomat ilanına çevirdik. Bir gün sonra aradılar. Kredi kartı bilgilerimizi ilk sorduklarında para çekmediklerini, eğer ilanımızın yayınlanmasını istiyorsak tekrar sisteme girip para yüklememiz gerektiğini anlattılar. Ayrıca sosyomat ilanımızın da Türkçe imla kurallarına uygun hale getirmemiz gerektiğini anlattılar (küçük harfle başlamamalıymış). Tekrar sisteme girip 50 YTL yatırdık. Anahtar kelimelerimizi düzenledik. Adklik 100 kelimeye izin veriyor, 76 adet arkadaşlık konusu ile ilgili Adklik’in tavsiye ettiği terim ekledik. Sonuç: Kaç gün sürdü?: 4 gün ve hala sürüyor şu anda sadece 0,64 ytl harcamış durumda. Kaç gösterim yaptık? (impression): 44.372 Kaç kez tıklandı? (clicks): 16 Tıklanma oranı neydi? (CTR):%0,04 Bir tık ne kadara maloldu? (CPC): 0,04 YTL 1000 gösterim ne kadara maloldu? (CPM): 0,015 YTL Adklik maceramız tam bir hüsran idi. Birçok bürokratik engeli aştıktan sonra da kendi tavsiye ettiği terimlerde fazla gösterim yapamadığı ortaya çıktı. Artılar: * Maalesef. Eksiler: * Karmaşık ve hatta bozuk arayüz. * Bürokrasi (minimum 2 telefon görüşmesi gerekti.) * Gösterim sayısının kelime seçimine bağlı olduğunun farkındayız, ama bu kadar az gösterim de ayıp oluyor. ADNet ADNet Adklik’e göre epey daha derli toplu. İlanımızı yarattık, gösterilmesini istediğimiz alanları seçtik. Tık başına ödeyeceğimiz rakamları bildirdik (minimumdan bir kuruş yukarısı), toplam bütçe (50 YTL) ve günlük bütçe (10 YTL) bildirdik, onaya bıraktık. Ancak ertesi gün ilanın onaylanmadığını gördük. Biraz sonra da neden onaylanmadığını açıklayan bir telefon aldık. Yine rekabet filtresine takılmışız (Pilli İlan reklamı hazırlamıştık). Olabilir, bu bir iş kararıdır deyip ADNet ile rekabet içinde olmayan bir ürüne, sosyomat’a bir reklam hazırladık. Kabul edildi ve yayına girdi. Sonuç: Kaç gün sürdü?: 5 gün Kaç gösterim yaptık? (impression): 1.952.509 Kaç kez tıklandı? (clicks): 373 Tıklanma oranı neydi? (CTR): %0,019 Bir tık ne kadara maloldu? (CPC): 0,13 YTL 1000 gösterim ne kadara maloldu? (CPM): 0,03 YTL Adnet’in en önemli özelliği reklamınızı Hürriyet, Milliyet gibi sonsuz sayfa gösterimi yapan popüler sitelerde göstermesi. Bu kadar çok impression varsa tabii tıklanma oranı düşük oluyor. Artılar: * Hedeflemenizi reklamınızın gösterileceği site bölümü üzerinden yapabiliyorsunuz. Örneğin Hürriyet Kelebek = Kadın diyebiliyorsunuz. Kelimelere göre hedefleme de galiba var ama karşımıza çıkmadı. Emin değiliz. * Çok yüksek sayfa gösterimli popüler siteler (görünürlüğünüzü arttırıyor) Eksiler: * Bürokrasi (3 telefon görüşmesi gerekti, ancak Adklik’ten daha hızlı ve yardımseverler.) * Çok yüksek sayfa gösterimli popüler siteler (tıklanma oranını düşürüyor.) * İlanınız Meme büyütme ürünleri arasında görünüyor. |
|
|
|
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|